NASA otkriva zadivljujuće svemirske slike koje nikada ranije nismo videli

NASA-ina Chandra X-ray opservatorija obeležila je 25 godina rada u svemiru, pružajući fascinantne uvide u nevidljive tajne univerzuma. Lansirana 23. jula 1999. godine na spejs šatlu Kolumbija, Chandra je tokom svoje misije otkrila mnoge neverovatne aspekte svemira koristeći rendgenske zrake, koje ne mogu da se vide golim okom, ali otkrivaju dramatične i energetske događaje u svemiru.

Rendgenski zraci dolaze od izuzetno vrućih objekata ili događaja sa velikom energijom, kao što su eksplodirajuće zvezde ili materijal koji se vrti oko crnih rupa. Chandra je pomogla da se razjasne mnoge misterije svemira, uključujući otkriće prvih neutronskih zvezda koje emituju gravitacione talase i direktno dokazivanje prisustva tamne materije.

Jedna od najvažnijih dostignuća opservatorije je identifikacija metana u atmosfere kroz drveće, što ima značajne posledice za razumevanje klimatskih promena. Chandra je takođe otkrila rendgenske emisije sa Jupiterovih polova, nalazeći slične efekte aurora na toj planeti kao što vidimo na Zemlji.

Naučnici su takođe koristili podatke sa Chandrinog teleskopa kako bi istražili misteriozne strukture poput „Zelenog čudovišta“ u ostatku supernove, i otkrili da se supermasivna crna rupa u centru Mlečnog puta okreće tako brzo da deformiše prostor-vreme.

Iako se budžet za Chandru drastično smanjuje u predlogu NASA-inog budžeta za 2025. godinu, sa trenutnih 68 miliona dolara na 5,2 miliona dolara do 2029. godine, teleskop ostaje potpuno funkcionalan i nastavlja da pruža izvanredne uloge u istraživanju svemira.

Sa skoro 25.000 zapažanja i više od 10.000 recenziranih radova temeljenih na njenim podacima, Chandra je jedna od najproduktivnijih astrofizičkih misija NASA-e i nastavlja da otkriva nevjerojatne aspekte univerzuma.