NASA-ina svemirska letelica Evropa Kliper će istražiti da li ledeni mesec Jupitera može da podrži vanzemaljski život

Otkriće vanzemaljskog života predstavljalo bi jedno od najznačajnijih naučnih i filozofskih saznanja za čovečanstvo. Međutim, put do ovakvog otkrića neće biti lak. Prvi korak je istraživanje drugih svetova u potrazi za znacima koji ukazuju na mogućnost postojanja života.

NASA je upravo započela takvo istraživanje lansiranjem svemirskog broda 10. oktobra ka Evropi, Jupiterovom mesecu koji krije ogromne količine vode ispod gustog ledenog pokrivača. Dubina evropskog okeana se kreće između 60 i 150 kilometara, skrivenog ispod sloja leda debljine 15 do 25 kilometara. Dokazi o postojanju ovog okeana počeli su da se pojavljuju krajem 1990-ih.

Misija Evropa Kliper nosi devet instrumenata dizajniranih da procene da li je ovaj okeanski svet pogodan za život kakav poznajemo. Za život kakav znamo, neophodna su tri ključna elementa: tečna voda, energija i ugljenična jedinjenja, poznata kao organski materijali.

Iako Zemlja obiluje životom već gotovo četiri milijarde godina, evropski okean je potpuno mračan na velikim dubinama, gde sunčeva svetlost ne može prodreti. Na primeru hidrotermalnih otvora na dnu Tihog okeana, naučnici su otkrili da život može postojati bez fotosinteze, putem procesa poznatog kao hemosinteza, koji omogućava organizmima da dobiju energiju iz hemijskih reakcija.

Zahvaljujući zagrevanju usled trenja, voda u evropskom okeanu ostaje tečna. Ovaj proces se dešava zbog rastezanja i opuštanja Evrope usled gravitacije Jupitera. Da bi okean bio pogodan za život, neophodno je konstantno snabdevanje sastojcima koji bi omogućili hemosintezu.

Naučnici su decenijama istraživali mogućnost postojanja života na okeanskim svetovima kao što je Evropa. Misija Evropa Kliper neće direktno otkriti život, ali predstavlja prvu specijalizovanu misiju čovečanstva koja proučava okeanski svet i traga za znacima potencijalne nastanjivosti.

Tokom misije, magnetni instrumenti će meriti dubinu i slanost okeana, maseni spektrometri će analizirati sastav perjanica, radar će probijati koru kako bi se utvrdilo prisustvo vode, dok će infracrveni instrumenti tražiti tragove organskih materijala na površini i obavljati termalno snimanje.

NASA-in glavni cilj sa misijom Evropa Kliper je da utvrdi da li postoje delovi ispod površine Evrope koji bi mogli podržati život. Ova misija nosi sa sobom važnost istraživanja i razumevanja okeana i geologije evropskog meseca, pružajući ključne informacije za buduće istraživačke poduhvate.