Najveći majmun koji je ikada živeo izumro je zbog klimatskih promena, otkriva studija

Drevna vrsta velikih majmuna verovatno je izumrla pre stotinama hiljada godina kada su klimatske promene stavile njihovo omiljeno voće van domašaja tokom sušnih sezona, izvestili su naučnici u sredu.

Vrsta Gigantopithecus blacki, koja je nekada živela u južnoj Kini, predstavlja najvećeg velikog majmuna poznatog naučnicima – visok je 10 stopa (3 metra) i težak do 650 funti (295 kilograma).

Ali njegova veličina je takođe mogla biti slabost.

„To je samo ogromna životinja – samo stvarno, stvarno velika“, rekao je Renaud Joannes-Boiau, istraživač sa australijskog Univerziteta Southern Cross i koautor studije objavljene u časopisu Nature. „Kada hrana počne da bude oskudna, toliko je velika da se ne može popeti na drveće da bi istražila nove izvore hrane.“

Džinovski majmuni, koji su verovatno podsećali na moderne orangutane, preživeli su oko 2 miliona godina na šumovitim ravnicama kineskog regiona Guangksi. Hranili su se vegetarijanskom ishranom, grizući voće i cveće u tropskim šumama, sve dok okruženje nije počelo da se menja.

Istraživači su analizirali uzorke polena i sedimenta sačuvane u pećinama Guangsija, kao i fosilne zube, kako bi otkrili kako su šume proizvodile manje plodova počevši od pre oko 600.000 godina, pošto je region iskusio više sušnih sezona.

Džinovski majmuni nisu brzo nestali, ali su verovatno izumrli negde između 215.000 i 295.000 godina, otkrili su istraživači.

Iako su manji majmuni možda mogli da se penju na drveće u potrazi za različitom hranom, analiza istraživača pokazuje da su džinovski majmuni jeli više kore drveta, trske i druge nehranljive hrane.

„Kada se šuma promenila, nije bilo dovoljno hrane koju su preferirale vrste“, rekao je koautor Zhang Jingki sa kineskog instituta za paleontologiju i paleoantropologiju kičmenjaka.

Većina onoga što naučnici znaju o izumrlim velikim majmunima potiče od proučavanja fosilnih zuba i četiri velike kosti donje vilice, koje se nalaze u južnoj Kini. Nisu pronađeni potpuni skeleti.

Pre oko 2 miliona i 22 miliona godina, nekoliko desetina vrsta velikih majmuna naseljavalo je Afriku, Evropu i Aziju, pokazuju fosilni zapisi. Danas su ostale samo gorile, šimpanze, bonobi, orangutani i ljudi.

Dok su se prvi ljudi pojavili u Africi, naučnici ne znaju na kom kontinentu se prvi put pojavila porodica velikih majmuna, rekao je Rik Pots, koji rukovodi programom Ljudsko poreklo u Smitsonianovom Nacionalnom muzeju prirodne istorije i nije bio uključen u studiju.