Mlečni put ima neverovatnih 3,32 milijarde nebeskih objekata

Ako se redovno prijavljujete na ScienceAlert, biće vam poznato poprilično zadivljujućih svemirskih slika, ali novo objavljena slika mora da bude jedna od najboljih do sada: 2 godine u izradi, 10 terabajta podataka, 21.400 pojedinačnih ekspozicija kombinovano, i konačna slika koja prikazuje ogromnih 3,32 milijarde nebeskih objekata.

Imamo kameru tamne energije (DECam) da se zahvalimo za ovu prelepu snimku svemira, deo teleskopa Viktora M. Blanka od 4 metra u Inter-američkoj opservatoriji Cerro Tololo (CTIO), nekih 2.200 metara (7.218 stopa) iznad mora nivo u Čileu.

Slika je izdata kao deo istraživanja o avionu kamere tamne energije (DECaPS2) i daje nam više detalja nego ikada ranije o ovom delu svemira – čini oko 6,5 odsto celog noćnog neba, fokusirajući se na galaktičku ravan Mlečni put gde se nalazi najveći deo mase galaksije.

„Jedan od glavnih razloga uspeha DECaPS2 je taj što smo jednostavno ukazali na region sa izuzetno velikom gustinom zvezda i bili oprezni da identifikujemo izvore koji se pojavljuju skoro jedan iznad drugog“, kaže astronom Endrju Sajdžari sa Univerziteta Harvard u Massachusetts.

„To nam je omogućilo da napravimo najveći takav katalog ikada iz jedne kamere, u smislu broja posmatranih objekata.

Ta visoka gustina nosi sa sobom nekoliko problema: ogromni oblaci svemirske prašine i sjaj svetlijih zvezda mogu u potpunosti da blokiraju svetlost prigušenih objekata. Merenjem optičkih i bliskih infracrvenih talasnih dužina, DECam prevazilazi ove probleme.

Tim je takođe koristio specijalnu tehniku obrade podataka da bi bolje procenio kako bi pozadina svake zvezde trebalo da izgleda, omogućavajući da se više zvezda posmatra sa većom jasnoćom i poboljšava ukupnu tačnost slike.

Kada se kombinuje sa drugim pregledima neba – kao što je projekat Pan-STARRS – najnovija tehnologija teleskopa pruža nam pogled bez presedana van naše planete, što nam naravno daje naznake kako je nastao.

„Kada se kombinuje sa slikama sa Pan-STARRS 1, DECaPS2 upotpunjuje panoramski pogled na disk Mlečnog puta od 360 stepeni i dodatno dostiže mnogo slabije zvezde“, kaže astronom Edvard Šlafli sa Instituta za svemirski teleskop u Merilendu.

„Sa ovim novim istraživanjem možemo mapirati trodimenzionalnu strukturu zvezda i prašine Mlečnog puta sa neviđenim detaljima.

Rezultati su jednostavno fantastični i veoma vredni dvogodišnjeg čekanja. Podaci prikupljeni u anketi su besplatno dostupni drugim istraživačima i široj javnosti.

DECam je prvobitno napravljen da sprovede istraživanje tamne energije i da bolje razume ovu misterioznu silu za koju se smatra da pokreće Univerzum. Nastavlja da proizvodi neverovatno detaljne slike dubokog svemira, a biće još mnogo toga.

„Ovo je prilično tehnički podvig“, kaže astronom Debra Fišer iz Nacionalne naučne fondacije (NSF) u SAD, koja nije bila direktno uključena u istraživanje. „Zamislite grupnu fotografiju od preko tri milijarde ljudi, a svaki pojedinac je prepoznatljiv!

„Astronomi će decenijama koje dolaze razmatrati ovaj detaljan portret više od tri milijarde zvezda na Mlečnom putu. Ovo je fantastičan primer šta mogu da postignu partnerstva između saveznih agencija.