Sedam galaksija u tesnom klasteru otkriveno kao mesto nastanka misterioznog svetlosnog bljeska

Brzi radio talasi (FRB) su brzi bljeskovi radio talasa iz dubokog svemira koji su podjednako intenzivni koliko i misteriozni.

Astronomi su sada uspeli da pronađu poreklo najmoćnijeg, najdaljeg FRB-a koji je ikada stigao do tesno povezane grupe od sedam galaksija, dajući istraživačima izvestan uvid u raznovrsnost okruženja koja mogu da generišu tako neobične emisije svetlosti.

Nazvan FRB 20220610A, prasak dolazi negde unutar klastera, prema novim snimcima sa svemirskog teleskopa Habl i analizi koju je sproveo međunarodni tim istraživača, sugerišući da bi njihove interakcije mogle da igraju ulogu u stvaranju praska.

Ovaj konkretan prenos je već odbio da se uklopi u neke od najšire prihvaćenih teorija koje imamo o tome kako Univerzum funkcioniše, dajući astrofizičarima pauzu da razmotre vrste uslova pod kojima se FRB-ovi mogu formirati.

„Bez Hablovog snimanja, i dalje bi ostala misterija da li je ovaj FRB nastao iz jedne monolitne galaksije ili iz nekog tipa sistema u interakciji“, kaže astronom Aleksa Gordon sa Univerziteta Severozapad.

„Ovi tipovi okruženja – ova čudna – vode nas ka boljem razumevanju misterije FRB-a.“

Da bismo vam dali predstavu o udaljenosti koju je ovaj FRB prešao, Univerzum je sada star oko 13,8 milijardi godina; signal koji dobijamo od FRB 20220610A dolazi iz tačke u kojoj je Univerzum bio star samo 5 milijardi godina.

Iz ranih posmatranja, amorfna mrlja vidljiva u blizini porekla FRB-a navela je istraživače da misle da bi više galaksija moglo biti uključeno. Međutim, broj do sedam je bio iznenađenje. Ove galaksije su takođe čvrsto zbijene – sve bi mogle da stane u naš Mlečni put.

Ove galaksije koje postoje u tolikoj blizini znači da je verovatno da su u interakciji jedna sa drugom na određene načine. Ako se zvezde formiraju u brzom nizu, onda bi ovo moglo biti jedno od objašnjenja za snagu FRB-a.

„Postoje neki znaci da su članovi grupe u interakciji“, kaže astrofizičar Ven-fai Fong sa Univerziteta Northvestern. „Drugim rečima, oni bi mogli biti trgovački materijali ili možda na putu spajanja.

„Ove grupe galaksija, koje se nazivaju kompaktne grupe, su neverovatno retka okruženja u Univerzumu i predstavljaju najgušće strukture galaksije za koje znamo.

FRB nastavljaju da iznenađuju i intrigiraju naučnike, sa promenama u njihovim signalima i pitanjima o njihovom poreklu. Trenutno, najbolja pretpostavka je da oni izlaze iz kosmičkog objekta poput neutronske zvezde ili crne rupe.

Ova studija je još jedan podsetnik da kako naši teleskopi postaju sve bolji, što nam omogućava da gledamo svemir u sve većim rezolucijama, trebalo bi da možemo da odgovorimo na više pitanja o ovim misterioznim signalima.

„Sa većim uzorkom udaljenih FRB-a, možemo početi da proučavamo evoluciju FRB-a i njihovih svojstava domaćina tako što ćemo ih povezati sa obližnjim i možda čak početi da identifikujemo čudnije populacije“, kaže Dong.

Istraživanje je dostupno na serveru za pre-štampanje arXiv.