Molekuli kanabinoida vašeg tela mogu da vas smire tokom stresa

Kada ste pod stresom, vaš mozak može osloboditi sopstvene molekule kanabinoida da vas smiri, aktivirajući iste moždane receptore kao THC dobijen iz biljaka kanabisa.

Ali obrasci moždane aktivnosti i neuronska kola koja regulišu ovi kanabinoidni molekuli dobijeni iz mozga nisu bili dobro poznati.

Nova studija Northwestern Medicine na miševima otkrila je da ključni emocionalni moždani centar, amigdala, oslobađa endogene (sopstvene) molekule kanabinoida pod stresom, a ovi molekuli prigušuju dolazni alarm stresa iz hipokampusa, centra za pamćenje i emocije u mozak. Ovi rezultati pružaju veću podršku hipotezi da su ovi endogeni kanabinoidni molekuli prirodni odgovor tela na stres.

Studija pod nazivom „Oslobađanje endokanabinoida u sinapsama ventralne hipokampalne amigdale reguliše adaptaciju ponašanja izazvanu stresom“, objavljena je u Cell Reports.

Izloženost stresu povećava rizik za razvoj ili pogoršanje psihijatrijskih poremećaja od generalizovane anksioznosti i velike depresije do posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP).

„Razumevanje načina na koji se mozak prilagođava stresu na molekularnom, ćelijskom i nivou kola moglo bi pružiti kritičan uvid u to kako se stres prevodi u poremećaje raspoloženja i može otkriti nove terapeutske ciljeve za lečenje poremećaja povezanih sa stresom“, rekao je autor odgovarajuće studije dr. Sachi Patel, predsedavajući psihijatrije i bihejvioralnih nauka na Medicinskom fakultetu Univerziteta Northvestern Feinberg i psihijatar severozapadne medicine.

Studija bi mogla ukazati na to da oštećenja u ovom endogenom kanabinoidnom signalnom sistemu u mozgu mogu dovesti do veće podložnosti razvoju psihijatrijskih poremećaja povezanih sa stresom, uključujući depresiju i PTSP, iako to ostaje da se utvrdi kod ljudi, rekao je Patel.

Za studiju, severozapadni naučnici su koristili novi proteinski senzor koji može otkriti prisustvo ovih kanabinoidnih molekula u specifičnim moždanim sinapsama u realnom vremenu kako bi pokazali da specifični visokofrekventni obrasci aktivnosti amigdale mogu generisati ove molekule. Senzor je takođe pokazao da su ovi molekuli oslobođeni kao rezultat nekoliko različitih vrsta stresa kod miševa.

Kada su naučnici uklonili cilj ovih kanabinoida, kanabinoidni receptor tipa 1, to je rezultiralo lošijom sposobnošću da se nosi sa stresom i motivacionim deficitima kod miševa. Konkretno, kada je cilj receptora ovih endogenih kanabinoida uklonjen u sinapsama hipokampalne amigdale, miševi su usvojili pasivnije i nepokretnije odgovore na stres i imali su manju sklonost da piju zaslađenu vodu sa saharozom nakon izlaganja stresu. Poslednji nalaz može se odnositi na anhedoniju, ili smanjenje zadovoljstva, koje često doživljavaju pacijenti sa poremećajima povezanim sa stresom, kao što su depresija i PTSP.

Jedan od vodećih sistema signalizacije koji je identifikovan kao istaknuti kandidat za razvoj lekova za psihijatrijske poremećaje povezane sa stresom je endokanabinoidni sistem, rekao je Patel.

„Utvrđivanje da li se povećanje nivoa endogenih kanabinoida može koristiti kao potencijalni terapeutik za poremećaje povezane sa stresom je sledeći logičan korak iz ove studije i našeg prethodnog rada“, rekla je Patel, takođe profesorka psihijatrije i bihevioralnih nauka Lizi Gilman. „U ovoj oblasti su u toku klinička ispitivanja koja bi mogla da odgovore na ovo pitanje u bliskoj budućnosti.