Mitohondrijalne promene povezane sa visokim krvnim pritiskom u trudnoći

Visok krvni pritisak (hipertenzija) koji se javlja tokom trudnoće povezan je sa opasnim zdravstvenim ishodima i za trudnicu i za fetus. Novo istraživanje o promenama u ekspresiji mitohondrijalnih gena baca svetlo na moguće faktore koji doprinose ovim poremećajima. Studija je objavljena pre štampanja u Physiological Genomics.

Hipertenzivni poremećaji trudnoće, koji uključuju preeklampsiju i gestacijsku hipertenziju, su među vodećim uzrocima smrtnih slučajeva povezanih sa trudnoćom. Istraživači sa Univerziteta Loma Linda u Kaliforniji i Centra za zdravstvenu nauku Univerziteta Severni Teksas ispitali su dva skupa podataka o ekspresiji gena iz Nacionalnog centra za biotehnološke informacije Omnibus o ekspresiji gena.

Odabrali su skupove koji su uključivali podatke iz uzoraka u različitim fazama gestacije od trudnica sa i bez hipertenzije izazvane trudnoćom. Iz njih su istraživači izračunali promene u ekspresiji mitohondrijalnih gena tokom vremena u roditelju i placenti analizirajući njihove transkriptome – kompletan set svih RNK u ćeliji ili tkivu.

Transkriptomi se menjaju pod različitim okolnostima. Proučavanje tih promena može dati uvid u to koji su geni aktivni u različitim uslovima. Istraživački tim je pronašao 30 roditeljskih i devet placentnih mitohondrijalnih gena koji su bili različito izraženi u hipertenzivnim grupama. Ovi geni su se razlikovali između tkiva roditelja i placente.

U roditeljskom skupu, različito eksprimirani geni su bili povezani sa upalom, smrću ćelija i razvojem placente. U placenti su to bili geni povezani sa povećanim brojem ekstracelularnih vezikula ili čestica vezanih za membranu oslobođenih iz ćelija. Povećani placentalni ekstracelularni vezikuli i zapaljenje su dokumentovani kod preeklampsije. Zasluge: Američko fiziološko društvo

Ova studija pruža dokaze za mogućnost da bi mitohondrijalna disregulacija mogla biti faktor koji doprinosi razvoju hipertenzivnih poremećaja trudnoće. Potrebno je više istraživanja, ali to takođe može „sugerisati da mitohondrije mogu posredovati u interakcijama majke i fetusa tokom zdrave trudnoće“, navodi se u studiji.

„Konvergirajući ili zajednički mitohondrijski posredovani putevi koji leže u osnovi razvoja gestacijske hipertenzije i preeklampsije zahtevaju dalju istragu“, zaključuju istraživači.