Migracija hominina iz Afrike možda je bila podstaknuta prvom velikom glacijacijom u pleistocenu

Par planetarnih naučnika, jedan sa Univerziteta u Milanu, drugi sa Univerziteta Kolumbija, pronašao je dokaz da je egzodus hominina iz Afrike pre otprilike milion godina možda bio izazvan prvom velikom glacijacijom u pleistocenu.

U svojoj studiji, objavljenoj u Zborniku radova Nacionalne akademije nauka, Đovani Mutonija i Denis Kent su preciznije datovali početak prvog velikog pleistocenskog ledenog doba i uporedili ga sa genetskim dokazima o uskom grlu u populaciji hominina opisanim u prethodnim istraživačkim naporima.

Prethodna istraživanja su pokazala da se velika migracija hominina iz Afrike dogodila negde između 1,1 i 0,9 miliona godina. Istraživanje je takođe sugerisalo da je postojalo usko grlo populacije hominina (pad broja) otprilike u isto vreme koje je pokrenulo migraciju. U ovoj novoj studiji, istraživači su nastojali da bolje objasne vreme i razlog migracije.

Tim je počeo proučavanjem promena u izotopima kiseonika (koji se nalaze u slojevima sedimenta stena), što im je omogućilo da vide da je prvi veliki pleistocen počeo pre otprilike 900.000 godina. Skrenuli su pažnju na rezultate prethodnih studija koje su pokazale usko grlo stanovništva otprilike 200.000 godina ranije. U tom radu, tim je otkrio da rezultati nisu bili pouzdani — moguće je, primećuju, da je broj stanovnika bio veći, ali bilo je područja u kojima se oni nisu brojali.

Zatim su istakli da dokazi u prošlim istraživanjima pokazuju da je naseljavanje hominina širom Evroazije počelo pre otprilike 90.000 godina, što se poklapa sa početkom prvog ledenog doba pleistocena. Kako je počelo ledeno doba, nivoi okeana bi opali, omogućavajući homininima lakši put iz Afrike. Takođe, uslovi u Africi bi postali teži za hominine koji tamo žive, što bi migraciju učinilo primamljivim predlogom. I istraživači primećuju da su mnoge životinje takođe počele da migriraju iz Afrike otprilike u isto vreme.

Tim sugeriše da je pravi razlog za migraciju bila klimatska promena — a dogodila se pre otprilike 0,9 miliona godina.