Meteorit star 4,6 milijardi godina povećava naše razumevanje ranog Sunčevog sistema

Analiza meteorita Erg Čeč 002 starog oko 4,6 milijardi godina, otkrivenog 2020. godine u regionu Erg Čeč u pustinji Sahara u Alžiru, predstavljena je u Nature Communications.

U kombinaciji sa prethodno objavljenim podacima, utvrđeno je da je aluminijum-26 (26 Al), radioaktivni izotop koji je bio prisutan u meteoritu kada se formirao, neravnomerno rasprostranjen po našem Sunčevom sistemu. Nalazi povećavaju naše razumevanje ranog Sunčevog sistema i mogu poboljšati tačnost određivanja starosti veoma starih meteorita.

Erg Čeč 002 je andezitski ahondrit, vrsta kamenog meteorita među najstarijim poznatim do sada. 26 Al je bio glavni izvor toplote za rano topljenje planeta, a starost Erg Čeha 002 pruža priliku za dalje istraživanje početne distribucije 26 Al unutar ranog Sunčevog sistema. Da li je 26 Al ravnomerno raspoređen u ranom Sunčevom sistemu, važno je za određivanje starosti meteorita i razumevanje ranog Sunčevog sistema, ali o tome se raspravlja.

Evgenij Krestijanov i kolege analizirali su Erg Čeč 002 i utvrdili njegovu starost sa izotopom olova na oko 4,566 milijardi godina. Zatim su kombinovali ovo otkriće sa postojećim podacima za ovaj meteorit i uporedili ga sa drugim veoma starim meteoritima koji su kristalisali iz taljenja. Autori su pokazali da je 26 Al imao neravnomernu distribuciju unutar rane solarne magline, verovatno povezanu sa kasnim padanjem zvezdanih materijala sa sveže sintetizovanim radionuklidima.

Krestianinov i koautori sugerišu da studije hronologije meteorita treba da budu oprezne i da zauzmu generalizovan pristup za datiranje sa kratkotrajnim izotopima koji objašnjava njihovu neravnomernu distribuciju kako bi se poboljšala tačnost i pouzdanost određivanja starosti meteorita i planetarnih materijala.