Manipulacija mikrobiomom creva sa lanenim semenom mogla bi smanjiti rizik od raka dojke

Nova studija pokazuje da mikrobiom ljudskog creva može biti faktor zdravlja dojke. Odavno je poznato da način života i ishrana utiču na zdravlje ljudi. U studiji se pokazalo da komponente lanenog semena nazvane lignani utiču na odnos između crevnih mikroorganizama i ekspresije mikroRNK mlečne žlezde (miRNA). Podskup ovih miRNA reguliše gene uključene u rak dojke, uključujući gene koji kontrolišu proliferaciju i migraciju ćelija.

„Mikrobiom gastrointestinalnog trakta igra važnu ulogu u modifikaciji mnogih komponenti naše ishrane kako bi uticala na ljudsko zdravlje“, rekla je dr Dženifer Auhtung, docent na Odseku za nauku i tehnologiju hrane na Univerzitetu Nebraska—Linkoln, urednik koji koordinirao pregled rada.

„U ovoj studiji smo pronašli korelacije između ishrane obogaćene lanenim semenom, sastavom mikrobioma cekalnog creva i profila miRNA u mlečnoj žlezdi koji regulišu mnoge puteve, uključujući i one koji su uključeni u razvoj raka. Ova preliminarna studija podržava dalje istraživanje uloge koju mikrobiom igra u pristupi ishrani za smanjenje faktora rizika povezanih sa bolešću.“

Istraživači su proučavali efekte lignana lanenog semena na mikrobiom mladih ženki miševa. Lignani, jedinjenja povezana sa vlaknima koja se nalaze u mnogim namirnicama, a posebno ih ima u lanenom semenu, povezana su sa smanjenom smrtnošću od raka dojke kod žena u postmenopauzi.

Istraživači su otkrili da komponente lignana stvaraju specifične miRNA odgovore u mlečnoj žlezdi. miRNA su kratke, nekodirajuće RNK koje regulišu ekspresiju gena ciljanjem na 3′ neprevedeni region ciljne mRNK.

Da bi se utvrdilo da li se odnosom između mikrobioma i miRNA mlečne žlezde može manipulisati kako bi se smanjio rizik od raka dojke, istraživači su hranili komponente lignana lanenog semena ženkama miševa kako bi utvrdili da li su profili mikrobioma creva cekalnog creva povezani sa ekspresijom miRNA u mlečnoj žlezdi.

Veruje se da cekum, prvi deo debelog creva, koji se nalazi u desnom donjem delu stomaka u blizini slepog creva, ima ulogu u proizvodnji kratkolančanih masnih kiselina i predloženo je da služi kao rezervoar anaerobnih bakterija.

Jedan lignan od lanenog ulja zahteva mikrobnu obradu da bi se oslobodili bioaktivni metaboliti, hemikalije malih molekula proizvedene tokom metabolizma koje utiču na fiziologiju i bolest — u ovom slučaju imaju antitumorske efekte. Istraživači su otkrili da su mikrobiom i miRNA mlečne žlezde povezane i da lignani lanenog semena menjaju vezu tako da ne izazivaju rak.

„Ako se ovi nalazi potvrde, mikrobiom postaje nova meta za prevenciju raka dojke putem dijetetskih intervencija“, rekla je Elena M. Comelli, dr, vanredni profesor na Odseku za nauke o ishrani i Medicinskom fakultetu Temerti Univerziteta u Toronto, odgovarajući autor na papiru.