Mali molekul RNK igra ulogu u pokretanju starenja, potvrđuju istraživanja

Tim predvođen istraživačima Medicinske škole UNC je prvi koji je potvrdio da mali molekul nazvan miR-29 igra ulogu u pokretanju starenja. Njihovi novi nalazi su objavljeni u Communications Biology.

MikroRNA su male, jednolančane nukleinske kiseline koje se nalaze u ćelijama i u krvotoku. Ovi specijalizovani molekuli igraju važnu ulogu u zdravlju i bolestima, jer imaju zadatak da obezbede da se genetski proizvodi, kao što su RNK i proteini, proizvode u tačno pravim količinama potrebnim telu.

Istraživače su predvodili dr Mohanish Deshmukh, profesor na Odsjeku za biologiju i fiziologiju ćelije i Neuroscience Center UNC, i Praveen Sethupathi, dr., bivši profesor na Odsjeku za genetiku, a sada predsjedavajući Biomedicine nauke na Univerzitetu Kornel.

Laboratorija Deshmukh je dugo proučavala specifičnu mikroRNA zvanu miR-29. Prethodna istraživanja su otkrila da molekul igra ključnu ulogu u održavanju funkcije mozga i srca. Takođe je poznato da se nivoi MiR-29 povećavaju sa godinama u više tkiva, ali nije bilo jasno da li ovaj molekul direktno doprinosi starenju ili je povećanje nivoa tokom vremena bilo samo slučajno.

Dakle, u saradnji sa Normanom E. Sharplessom, MD, profesorom politike raka i inovacija u UNC Lineberger Comprehensive Cancer Center i istaknutim stručnjakom za starenje, laboratorije Deshmukh i Sethupathi su krenule u istraživačku misiju kako bi shvatile da li miR-29 igra direktno ulogu u pokretanju prirodnog procesa starenja.

Deshmukh i Sethupathi, koji su obojica ko-stariji autori studije, izvršili su nepristrasnu računarsku analizu. Sa hiljadama mikroRNK koje obavljaju mnoštvo uloga u telu, hteli su da budu sigurni da su usmereni na tačnu mikroRNK koja je odgovorna za promene u ekspresiji gena povezane sa starenjem.

Nakon kombinovanja svih potencijalnih mikroRNA i genetskih promena, njihov pristup je utvrdio da je miR-29 visoko rangiran među molekulima koji će najverovatnije uticati na promene u ekspresiji gena povezane sa starenjem.

Zatim su istraživači sproveli eksperimente na životinjskim modelima kako bi odgovorili na jednostavno pitanje: da li se starenje može usporiti sa manje miR-29 u telu i da li se starenje može ubrzati sa više miR-29? Koristeći mišji model progerije, genetskog poremećaja koji uzrokuje brzo starenje, istraživači su otkrili da smanjenje nivoa miR-29 značajno produžava životni vek modela miša progerije.

Istraživači su zatim testirali drugu stranu medalje povećavajući nivoe miR-29 u zdravim modelima miša. U roku od dva meseca, model miša je pokazao upadljive simptome starenja veoma rano u svom životu.

Pošto je sada potvrđena funkcionalna uloga miR-29 u starenju, istraživači imaju više pitanja u vezi sa specifičnim tkivima u kojima je miR-29 važan i kako istraživači mogu smanjiti miR-29 u nekim tkivima, a ne u drugima.

Jedan od budućih nastojanja laboratorije je da otkrije da li miR-29 treba da bude prisutan u određenom organu u telu, ili više, da bi pokrenuo proces starenja. Pošto su modeli miša za studiju kreirani da izraze molekul u svakom tkivu, istraživači su znatiželjni da znaju da li je ekspresija samo u bilo kom tkivu dovoljna za pokretanje starenja ili je miR-29 zaista potreban u svakom tkivu da bi efikasno pokrenuo starenje. .

Laboratorije su takođe zainteresovane da selektivno inhibiraju miR-29, da vide da li je izvodljivo odložiti normalno starenje. Međutim, lakše je reći nego učiniti. Pošto ova mikroRNA ima važnu ulogu u mozgu i srcu, istraživači će morati da budu oprezni da ne ometaju aktivnost miR-29 u tim specifičnim tkivima.