Lunarni rover otkriva skrivene slojeve ispod površine Meseca

Mesec je poznat po brojnim kraterima koji čuvaju ožiljke turbulencije odozgo. Ali odmah ispod razbijene površine Meseca nalazi se dokaz niza tokova lave, koji opisuju različitu vrstu haosa u Mesečevoj prošlosti koji nastaje odozdo.

Jianking Feng, astrofizičar sa Instituta za planetarnu nauku u Arizoni, i njegove kolege u Kini i Velikoj Britaniji želeli su da prošire prethodna istraživanja lunarne podzemne površine koja je pala, pa, malo ravno.

Kao i u prethodnim studijama, Feng i njegove kolege analizirali su podatke sa rovera Chang’e-4, koji je sleteo na drugu stranu Meseca 2019. Samo ovog puta imali su mnogo više podataka za rad osim prvog Chang’e-4. nekoliko lunarnih dana, i zavirio dublje u površinu Meseca koristeći niže frekvencije radara koji prodire u zemlju.

Lunarni penetrirajući radar je instrument na Chang’e-4. On emituje pulsirajuće signale u lunarnu podzemnu površinu dok se rover kreće. Ako ovi radarski signali naprave jasan kontrast između dva podzemna materijala sa različitim svojstvima, oni se reflektuju nazad do površine gde čeka prijemnik.

Osim starog kratera sakrivenog krhotinama i zemljom odbačenom od obližnjih udara, Feng i njegove kolege nisu pronašli ništa previše neobično na 40 metara na vrhu Meseca.

Ispod 90 metara (295 stopa) stvari su postale malo interesantnije.

„Kroz ovu istragu otkrili smo više slojeva u gornjih 300 metara, što verovatno ukazuje na seriju bazaltnih erupcija koje su se dogodile pre više milijardi godina“, pišu Feng i njegove kolege u svom radu.

Lunarni vulkanizam je vruća tema u poslednje vreme. Prošlog meseca, naučnici su pronašli čudnu žarišnu tačku na suprotnoj strani našeg satelita, koja bi mogla biti zakopana masa očvrsnute magme proizvedene vrstom vulkanizma koji ranije nije viđen na Mesecu.

Zahvaljujući prvim lunarnim stenama pronađenim u više od četiri decenije, takođe smo saznali da je lava tekla iz vulkana na Mesecu milijardu godina duže nego što se mislilo.

Slojevi očvrsle lave koje su otkrili Feng i njegove kolege još su jedan zapis te duge istorije. Deblji slojevi su pronađeni dublje, iako su se istanjili prema površini, što ukazuje na „postepeno iscrpljivanje unutrašnje toplotne energije koja je pokretala [lunarni] vulkanizam“ i „smanjenje obima erupcije tokom vremena“.

Najdeblji slojevi bili su široki oko 70 metara (ili 230 stopa), a tokovi lave su se istanjili na oko 5 metara širine na manjim dubinama u blizini mesta sletanja.

Sve u svemu, Feng i njegove kolege misle da su identifikovali najmanje tri ili četiri velika događaja toka lave, od kojih se neki pojavljuju prilično blizu jedan drugom, držeći tanko prskanje lunarnog tla između očvrslog kamena.

Nakon unakrsne provere svojih merenja sa podacima iz prethodnog lunarnog modula, Chang’e 3, istraživači kažu da su ovi slojevi reprezentativni za podzemne karakteristike preko Von Karman kratera gde je Chang’e 4 lutao, kao što to rade roveri.

Međutim, podaci daljinskog otkrivanja ne mogu nam reći ništa o vremenu nastajanja vulkanskih događaja na Mesecu, samo da se čini da se vremenom smanjuju sve dok Mesečeva toplotna energija nestane. Druge nedavne studije su pokušale da izglade prelome u našem razumevanju poslednjih talasa vulkanske aktivnosti Meseca.

Svemirski naučnici takođe raspravljaju o tome kako da protumače niskofrekventne radarske podatke koji prodiru u lunar. Neki kažu da su podzemni slojevi otkriveni u prethodnim studijama samo sistemska buka. Zato očekujte da ćete videti i ove nove rezultate.