Urbane bašte mlečike mogu pomoći u očuvanju leptira monarha

Leptiri monarh, prepoznatljivi po svojim narandžastim i crnim krilima, su u opasnosti zbog nedostatka njihove osnovne hrane – lišća mlečike. Nedostatak ove biljke doveo je do smanjenja populacije monarha do te mere da su ugroženi od izumiranja. Studija objavljena u časopisu Frontiers in Ecology and Evolution istražila je kako urbanim baštama mlečike mogu pružiti stanište za ove krhke leptire.

Istraživači su pratili prisustvo gusenica monarha na urbanim biljkama mlečike i otkrili da i male gradske bašte mogu postati dom ovim leptirima. Monarh leptiri imaju složen obrazac migracije, počevši svoje putovanje u Meksiku i završavajući ga u Kanadi, prenoseći se sa jedne generacije na drugu.

Nedostatak divlje mlečike duž poljoprivrednih površina na Srednjem zapadu zbog upotrebe pesticida ozbiljno je ugrozio staništa za monarhe. Ovaj nedostatak zajedno sa smanjenjem populacije mlečike doveo je do ozbiljnih posledica po opstanak monarha, što ih čini potencijalnim kandidatima za ugroženu vrstu.

Studija je pokazala da urbanim baštama mlečike može biti od suštinskog značaja za očuvanje monarha, s obzirom na njihovu sposobnost da pruže stanište i podršku za njihov razvoj. Podsticanje ljudi da sade autohtone vrste mlečike i druge cvetne biljke može biti ključno za očuvanje ovih krhkih insekata.

Guverner Ilinoisa potpisao je zakon koji promoviše usvajanje staništa pogodnih za oprašivače, što može biti korak ka očuvanju monarha i drugih vrsta insekata. Monarh leptiri su važan indikator zdravlja ekosistema i njihovo opadanje može ukazati na šire probleme u prirodi.

Ukupno gledano, studije poput ove ističu važnost očuvanja staništa za oprašivače i podrške raznolikosti biljnih vrsta kako bi se sačuvali insekti poput monarha. Naučnici, zajedno sa lokalnom zajednicom, mogu igrati ključnu ulogu u stvaranju sredina koje podržavaju ove važne insekte.