Istraživači otkrivaju ključne molekularne mehanizme osteogeneze imperfekta tipa V

Studija koju su sproveli istraživači sa Medicinskog fakulteta Bejlor i saradničkih institucija otkriva molekularne događaje koji dovode do osteogeneze imperfekta tipa V, oblika bolesti krhkih kostiju uzrokovanih mutacijom gena IFITM5. Nalazi, objavljeni u časopisu The Journal of Clinical Investigation, nude nove mogućnosti za dizajniranje terapija za ovo stanje koje se trenutno ne može lečiti.

Osteogenesis imperfecta (OI) tipa V jedinstvena je po tome što svi pacijenti imaju istu mutaciju u IFITM5 genu, što dovodi do stvaranja izuzetno lomljivih kostiju. Deca sa ovim poremećajem pate od rekurentnih preloma, deformiteta kostiju, hroničnog bola i drugih komplikacija. Dr Brendan Lee, profesor molekularne i ljudske genetike na Bejloru, istakao je da većina tipova OI nastaje zbog mutacija koje ometaju sintezu ili obradu kolagena, ali ne i OI tipa V.

Istraživači su razvili životinjski model OI tipa V genetskim inženjeringom miševa da eksprimiraju mutantni gen tokom određenih faza razvoja kostiju. Ovi miševi su pokazali većinu karakteristika ljudskog stanja, omogućavajući analizu osnovnih molekularnih mehanizama.

Tim je otkrio da mutacija IFITM5 deluje na nivou koštanih matičnih ćelija, ometajući normalan proces sazrevanja u zrele koštane ćelije. Umesto da napreduju od hrskavice do kosti, progenitorne ćelije formiraju prekomerne kaluse hrskavice, gde bi trebalo da bude nova kost. Dr Ronit Marom, prvi autor rada, istakao je da se matične ćelije ne razvijaju u potpunosti u kosti, već ostaju zarobljene u fazi formiranja hrskavice.

Studija je identifikovala dva ključna molekularna igrača u ovom defektu sazrevanja kostiju: signalni put ERK/MAP kinaze i faktor transkripcije SOKS9. Kada su istraživači deaktivirali ove signalne puteve farmakološkim ili genetskim pristupima, uspeli su da povrate normalan razvoj kostiju u mutantnim modelima.

Ovi nalazi otvaraju vrata za razvoj novih terapija. Dr Marom je naglasio da deaktivacija ERK/MAP kinaze ili SOKS9 može vratiti normalan razvoj kostiju, što može dovesti do novih tretmana za OI tipa V. Dr Lee je dodao da uniformna mutacija IFITM5 među pacijentima predstavlja prednost za razvoj genetskih terapija, jer bi jedna genska terapija mogla biti efikasna za sve pacijente.

Razumevanje mehanizama OI tipa V može pružiti uvid u slična, ali češća stanja skeleta, kao što je osteoporoza. Ova studija ističe vrednost istraživanja retkih bolesti za unapređenje razumevanja i lečenja uobičajenih bolesti.

Otkrića istraživača sa Bejlora predstavljaju značajan korak napred u razumevanju i potencijalnom lečenju osteogeneze imperfekta tipa V, nudeći novu nadu pacijentima sa ovim teškim stanjem. Dalja istraživanja i klinička ispitivanja biće ključna za potvrdu efikasnosti novih terapijskih pristupa.