Naučnici otkrivaju novu metodu za otključavanje šećera u biljnim materijalima radi proizvodnje održivih goriva i hemikalija

Naučnik iz Nacionalne laboratorije Lorens Livermor (LLNL) deo je istraživačkog tima koji je razvio inovativan pristup za ekstrakciju šećera iz biljnih materijala, koristeći ih kao sirovine za proizvodnju goriva, materijala i hemikalija. Ova studija, objavljena u časopisu Zelena hemija, predstavlja korak napred ka ostvarenju cilja neutralnosti ugljenika.

Istraživači su se fokusirali na korišćenje biootpada, kao što su trava, korov, drvo i drugi biljni ostaci, kako bi proizveli održive proizvode koji bi inače zahtevali upotrebu naftnih derivata. Ovo istraživanje, koje je trajalo od 2018. do 2023. godine, sprovedeno je u saradnji sa Univerzitetom Kalifornije, Davis i Nacionalnom laboratorijom Lavrence Berkeley.

Ključni deo ovog istraživanja bila je analiza reakcija enzima u realnom vremenu na promene u okruženju biljnog materijala. Korišćenjem naprednih spektromikroskopskih alata, istraživači su uspeli da istovremeno snime i analiziraju hemijske procese koji se odvijaju tokom ekstrakcije šećera iz biomase.

„Ova tehnologija omogućava nam da pratimo lokaciju i koncentraciju molekula tokom vremena, što je ključni korak u karakterizaciji bioloških procesa“, objasnio je Sankar Raju Naraianasami, fizički hemičar LLNL-a.

Rezultati istraživanja nagoveštavaju da bi pronalaženje efikasnijih metoda za ekstrakciju šećera moglo značajno unaprediti tehnologiju održive proizvodnje goriva i hemikalija, doprinoseći ostvarivanju ciljeva kružne bioekonomije. Ova studija takođe pruža osnovu za dalja istraživanja i razvoj strategija podrške održivoj konverziji biljnog materijala.

„Ovaj rad predstavlja značajan korak napred u razumevanju kako možemo efikasnije iskoristiti biljne ostatke radi stvaranja održivih proizvoda“, istakla je Tina Jeoh, profesorka biološkog i poljoprivrednog inženjerstva na UC Davis-u.

Ova nova metoda ne samo da bi mogla doprineti smanjenju emisija ugljenika, već bi takođe mogla otvoriti put ka razvoju novih tehnologija za karakterizaciju biomolekula visoke propusnosti, što ima široku primenu u bio-nacionalnoj bezbednosti i drugim oblastima istraživanja.