Kombinovanje imunoterapije i zračenja kod sarkoma mekog tkiva

Kombinovanje imunoterapije sa zračenjem mogla bi biti obećavajuća opcija lečenja za pacijente sa uznapredovalim sarkomom mekog tkiva, prema rezultatima kliničkog ispitivanja koje su predvodili istraživači Northvestern Medicine objavljene u JAMA Onkologija.

Napredni sarkomi mekog tkiva koji se ne mogu u potpunosti ukloniti operacijom obično se smatraju neizlečivim, prema Nacionalnim institutima za zdravlje. Mali napredak je napravljen korišćenjem trenutne imunoterapije i ukupno vreme preživljavanja za pacijente sa uznapredovalim sarkomom mekog tkiva je otprilike dve godine, rekao je Seth Pollack, MD, Steven T. Rosen, MD, profesor biologije raka, vanredni profesor medicine u Odeljenju hematologije i onkologije, i viši autor studije.

Nakon proučavanja brojnih uzoraka tkiva svojih pacijenata sa sarkomom, Pollack se nadao da će promeniti imunološko okruženje tumora uvođenjem imunoterapije, za koju je u prethodnim istraživanjima pokazano da menja T-ćelije i makrofage, dve vrste ćelija koje su neophodne za anti- – imuni odgovor tumora.

„Moja laboratorija je zaista zainteresovana za izmenu mikrookruženja tumorskog imunog sistema kako bi imunoterapija radila bolje“, rekao je Polak, koji je i direktor programa za sarkom u Sveobuhvatnom centru za rak Roberta H. Lurie Univerziteta Northvestern.

„Kao deo toga, zaista smo bili zainteresovani za zračenje kao način da se tumori senzibiliziraju na imunoterapiju. Kada smo pogledali pacijente koji su upravo imali standardno zračenje, videli smo da ima mnogo više nekih imunih ćelija koje zaista želimo da imamo, ali smo takođe videli neke ćelije koje bi mogle da blokiraju imuni odgovor.“

Konkretno, bio je prisutan podskup makrofaga koji su inhibirali imuni odgovor tela, rekao je Pollack. Pollack i njegovi istraživači su teoretizirali da imunoterapijski glikopiranozil lipid A (GLA) može aktivirati makrofage da rade protiv tumora, rekao je on.

U ispitivanju, istraživači su primenili standardnu terapiju zračenjem zajedno sa injekcijom GLA na 12 pacijenata sa uznapredovalim sarkomom mekog tkiva. Nakon osam doza, svi pacijenti su postigli lokalnu kontrolu svog tumora, pri čemu je jedan pacijent doživeo potpunu regresiju tumora. Pored toga, sekvenciranje je otkrilo da su pacijenti imali povećan broj sumnjivih antitumorskih T-ćelija nakon tretmana.

Sve u svemu, tretman se dobro podnosio, a samo jedan pacijent je imao značajne neželjene efekte.

„Ono što smo otkrili je da se činilo da GLA zaista produbljuje odgovor na zračenje“, rekao je Pollack.

Pošto je studija bila mala pilot studija, biće potrebna još jedna randomizovana studija da bi se u potpunosti razumela efikasnost GLA tretmana, rekao je Pollack.

„Tražimo kako to možemo proširiti na veće kliničko ispitivanje i mislim da je takođe veoma važno razmisliti o tome kako bismo mogli da ovo primenimo i poboljšamo dalje uz različite kombinovane terapije, posebno citokinske terapije koje bi mogle pomoći da se čak dodatno pojačati ovaj odgovor“, rekao je on.