Kineski astronomi otkrivaju izolovanu tamnu patuljastu galaksiju

Koristeći sferični radio teleskop sa otvorom od pet stotina metara (FAST), kineski astronomi su otkrili novu galaksiju, koja je dobila oznaku FAST J0139+4328. Novootkrivena galaksija je izolovana, ima relativno nisku zvezdanu masu i dominira tamna materija. Otkriće je detaljno opisano u radu objavljenom 6. februara na arXiv serveru za pre-štampanje.

Kineski FAST je najveći svetski radio teleskop sa jednom antenom. Njegova osetljivost i odlična brzina istraživanja omogućavaju astronomima da proučavaju kompaktne objekte, gasovite galaksije i međuzvezdani medijum. Potencijalna otkrića FAST-a uključuju hiljade novih pulsara, stotine hiljada novih galaksija neutralnog atomskog vodonika (HI) ili tamnih galaksija koje čine deo takozvanih bariona koji nedostaju.

Sada, tim astronoma predvođen Jin-Long Ksuom iz Kineske akademije nauka u Pekingu, izveštava o pronalasku jedne nove tamne galaksije koristeći FAST. Otkriće je rezultat analize podataka iz FAST-ovog HI istraživanja, kao i iz Panoramic Survei Telescope i Rapid Response Sistem (Pan-STARRS).

„Glavni naučni cilj ovog istraživanja je potraga za tamnim i slabim galaksijama koristeći prednost visoke osetljivosti FAST-a i sa relativno velikom rezolucijom brzine. U ovom pismu, na osnovu HI istraživanja korišćenjem FAST-a, otkrili smo izolovanog tamnog patuljka galaksije u obližnjem univerzumu“, objasnili su istraživači.

Pre svega, tim je otkrio neke nove neutralne oblake atomskog vodonika u lokalnom univerzumu na osnovu novih podataka FAST ekstragalaktičkog HI istraživanja. Među otkrivenim oblacima identifikovali su izolovani oblak, nazvan FAST J0139+4328 prema svojim koordinatama, koji nema optički parnjak.

Dalje ispitivanje FAST J0139+4328 otkrilo je da je tipična galaksija diska, međutim, sa izuzetno malom apsolutnom magnitudom (gornja granica apsolutne magnitude B-opsega od -10,0 mag) i zvezdanom masom ispod 690.000 solarnih masa. Izračunate su dinamičke i barionske mase FAST J0139+4328 na oko 5,1 odnosno 0,11 milijardi solarnih masa, dok je neutralna atomska masa vodonika ove galaksije pronađena na nivou od nekih 83 miliona solarnih masa.

Astronomi su podvukli da je odnos dinamičke mase i ukupne barionske mase za FAST J0139+4328 oko 47±27, što sugeriše da u ovoj galaksiji tamna materija dominira nad barionima. Sve u svemu, rezultati pokazuju da je FAST J0139+4328 izolovana galaksija bogata gasom i tamna patuljasta galaksija udaljena oko 94 miliona svetlosnih godina.

Autori rada su primetili da je njihovo otkriće prvi put kada je izolovana tamna galaksija bogata gasom otkrivena u obližnjem univerzumu. Dodali su da izgleda da FAST J0139+4328 ima rotirajući disk gasa, ali je bez zvezda. Ovo, zajedno sa činjenicom da tamna materija dominira u FAST J0139+4328, može sugerisati da je ova tamna galaksija u najranijoj fazi formiranja galaksije.