Kako tretman jakim svetlom poboljšava san kod miševa pod stresom

Hronični stres je povezan sa poremećajem sna. U svojoj novoj studiji, Lu Huang i njegove kolege identifikuju nervni put iza ovog ponašanja, i istovremeno objašnjavaju kako tretman jarkom svetlošću može da se suprotstavi tome. Istraživanje je sprovedeno na miševima na Univerzitetu Jinan u Kini i objavljeno 7. septembra u časopisu otvorenog pristupa PLOS Biologija.

Poznato je da tretman jarkim svetlom poboljšava san kod onih sa poremećajima spavanja, ali kako funkcioniše – i da li funkcioniše u slučajevima poremećaja sna izazvanih stresom – nije poznato.

Istraživači su pretpostavili da je deo mozga koji se zove lateralna habenula duboko uključen u ovaj fenomen jer i prima svetlosne signale iz očiju i može uticati na druge delove mozga koji regulišu san.

Da bi testirao ovu teoriju i u potpunosti okarakterisao neuronski put, tim je izvršio seriju hemogenetskih i optogenetskih studija na mišjem modelu hroničnog stresa, koji je takođe pokazao nepravilan san. Konkretno, hronični stres je doveo do veće količine ne-REM spavanja od normalne, što bi se moglo eliminisati tretmanom jakim svetlom.

Kao što se pretpostavlja, lateralna habenula je uticala na efekte stresa na san. Njegova hemogenetska inhibicija kod miševa pod stresom sprečila je neuobičajeno velike količine ne-REM sna, a sa druge strane, njegova hronična aktivacija kod miševa bez stresa je rezultirala dodatnim ne-REM spavanjem.

Zatim, odvojenim aktiviranjem habenularnih neurona koji šalju signale u različite regione mozga, istraživači su uspeli da identifikuju vezu između habenule i rostromedijalnog tegmentalnog jezgra (RMT) kao kritičnu. Aktiviranje samo ovih neurona oponašalo je efekte stresa na san, dok je njihovo inhibiranje kod miševa pod stresom oponašalo efekte tretmana jakim svetlom.

Na kraju, istraživači su pokazali da neuroni osetljivi na svetlost u lateralnom genikulativnom jezgru (LGN) prirodno inhibiraju habenula-RMT neurone, što objašnjava zašto tretman jakim svetlom može smanjiti abnormalnosti izazvane stresom u ne-REM snu. Razumevanje načina na koji tretman jarkim svetlom funkcioniše može pomoći u osmišljavanju optimalnih svetlosnih tretmana i možda farmakoloških intervencija usmerenih na ovaj put.

Koautor Chaoran Ren dodaje: „Identifikovan je mehanizam kola koji objašnjava efekte tretmana jarkom svetlošću na poremećaje sna izazvane hroničnim stresom kod miševa.“