Identifikovan gen povezan sa povećanim rizikom od Parkinsonove bolesti

Istraživači sa Univerziteta Kvinslend su .li da gen povezan sa povećanim rizikom od Parkinsonove bolesti takođe doprinosi nagomilavanju ostataka ćelija u mozgu.

Dr Adekunle Bademosi sa Instituta za mozak Kvinslenda rekla je da bi ovo otkriće moglo da promeni fokus lečenja Parkinsonove bolesti.

„Naš tim je otkrio da mutacija povezana sa Parkinsonovom bolešću u genu zvanom Endofilin A1 blokira proces kojim telo i mozak recikliraju ćelijski otpad“, rekao je dr Bademosi. Studija je objavljena u Neuronu.

Bez procesa, nazvanog autofagija, toksični ostaci se nakupljaju i neuroni umiru.

„Znali smo da možemo da izazovemo autofagiju u ćelijama tako što ćemo im izgladnjiti aminokiseline, a naknadno razlaganje ostataka govori proteinu zvanom EndoA da se približi ćelijskoj membrani i započne proces reciklaže“, rekao je dr Bademosi.

„Sada smo takođe videli da redovni signali između neurona u mozgu pokreću autofagiju izazvanu EndoA kada električni impulsi pokreću oslobađanje proteina ili neurotransmitera u sinapsama.

„Nažalost, kada je gen za endofilin A1 pogođen kod Parkinsonove bolesti, protein EndoA postaje neosetljiv na ovaj okidač u sinapsi i umesto toga se nakupljaju ostaci koji bi trebalo da budu izbačeni radi recikliranja.“

Trenutni tretmani Parkinsonove bolesti imaju tendenciju da se fokusiraju na uklanjanje nakupina i zamenu onoga što je izgubljeno kada previše neurona umre.

„Možda je vreme da se fokus lečenja prebaci na autofagiju kao mehanizam koji leži u osnovi ovih obeležja bolesti“, rekao je dr Bademosi. „Istraživanje upotrebe jedinjenja koja indukuju ili inhibiraju autofagiju moglo bi otvoriti put novim, efikasnijim lekovima za Parkinsonovu bolest.