Kako imune ćelije prepoznaju abnormalni metabolizam ćelija raka

Kada ćelije postanu tumorske ćelije, njihov metabolizam se suštinski menja. Istraživači sa Univerziteta u Bazelu i Univerzitetske bolnice u Bazelu su sada pokazali da ova promena ostavlja tragove koji bi mogli da budu mete za imunoterapije raka.

Ćelije raka funkcionišu u turbo režimu: Njihov metabolizam je programiran za brzu proliferaciju, pri čemu se njihov genetski materijal takođe konstantno kopira i prevodi u proteine.

Kako sada izvještavaju istraživači predvođeni profesorom Gennaro De Liberom sa Univerziteta u Bazelu i Univerzitetske bolnice u Bazelu, ovaj turbo metabolizam ostavlja tragove na površini tumorskih ćelija koje mogu očitati specifične imune ćelije. Nalazi istraživačkog tima objavljeni su u časopisu Science Immunology.

Imunolozi koji rade sa De Liberom otkrili su dotične imune ćelije, poznate kao MR1T ćelije, pre oko 10 godina. Ovaj ranije nepoznat tip T ćelija može da napadne i eliminiše tumorske ćelije. Od tada, tim istražuje ove ćelije kao potencijalno sredstvo za nove imunoterapije protiv različitih vrsta raka.

Tim je sada uspeo da dešifruje tačno kako T ćelije prepoznaju degenerisane ćelije: izmenjeni metabolizam ćelija raka proizvodi određeni tip molekula koji se pojavljuje na površini ovih degenerisanih ćelija.

„Ovi molekuli su hemijski modifikovani građevinski blokovi DNK i RNK koji su rezultat promena u tri važna metabolička puta“, objašnjava De Libero.

„Činjenica da ćelije raka imaju duboko izmenjen metabolizam čini ih prepoznatljivim za MR1T ćelije“, dodaje dr Lusija Mori, koja je bila uključena u istraživanje.

U prethodnom radu, istraživači su već otkrili da ove T ćelije prepoznaju površinski protein koji se nalazi na svim ćelijama, poznat kao MR1. Deluje kao poslovični srebrni tanjir i predstavlja metaboličke proizvode iz unutrašnjosti ćelije na površini ćelije, tako da imuni sistem može da proveri da li je ćelija zdrava ili ne.

„Nekoliko metaboličkih puteva je izmenjeno u ćelijama raka. Ovo proizvodi posebno sumnjive metaboličke proizvode i na taj način upozorava MR1T ćelije“, objašnjava dr Alesandro Vačini, prvi autor studije.

Kao sledeći korak, istraživači nameravaju da detaljnije ispitaju kako ovi metaboliti reaguju sa MR1T ćelijama. Dugoročna vizija: U okviru budućih terapija, pacijentove T ćelije bi mogle biti reprogramirane i optimizovane da prepoznaju i napadnu ove molekule tipične za rak.