Jednoćelijski protein: Alternativni ekološki izvor proteina dobijen od mikroorganizama

Istraživače i kompanije sve više privlače alternativni izvori proteina dok se bore sa izazovom zadovoljavanja rastuće globalne potražnje za proteinima. Među nekonvencionalnim izvorima, mikroorganizmi se ističu po izuzetnom sadržaju proteina.

Suve ćelije mikroorganizama su opisane kao „protein jedne ćelije“ (SCP) ili „mikrobni protein“. SCP se prvenstveno dobija od mikroorganizama kao što su kvasci, gljive, bakterije i alge. Oni služe kao ekološki prihvatljiva alternativa proteinima životinjskog porekla. Štaviše, mikroorganizmi pokazuju sposobnost da napreduju na različitim supstratima za njihov rast, uključujući otpadne materijale.

Korišćenje obnovljivih resursa koji potiču iz različitih tokova otpada u prehrambenom i poljoprivrednom sektoru, kao što su mlečni otpad, ostaci useva, nusproizvodi industrije šećera i otpad od voća, ima potencijal da u velikoj meri unapredi proizvodnju SCP sa stanovišta društveno-ekonomske i ekološke održivosti.

„Posebno kada je proizvodnja SCP integrisana u okvire biorafinerije, ona može značajno unaprediti koncepte kružne bio-ekonomije, podstičući kontinuirani rast tržišta SCP za aplikacije u stočnoj hrani, inovativnim formulacijama hrane i bioaktivnom pakovanju hrane“, objašnjava Danai Ioanna Koukoumaki, prvi autor nedavnog pregleda na tu temu objavljenog u Konverzija ugljeničnih resursa.

„Tačno je da upotreba mikroorganizama za proizvodnju proteina obećava, ali je ipak ključno proučiti percepciju potrošača o ovom alternativnom izvoru proteina“, dodaje Koukoumaki, koji je dr. kandidat na Odseku za nauku o hrani i ishrani Univerziteta Egejskog mora.

Na primer, u istraživačkoj studiji koja ispituje stavove starijih odraslih prema alternativnim izvorima proteina kao što su jednoćelijski proteini i proteini na biljnoj bazi, primećeno je da pol i zemlja prebivališta imaju značajan uticaj na nivoe prihvatanja.

Sve u svemu, pregled pruža jasan uvid u mikroorganizme, agroindustrijski otpad, funkcionalna svojstva, kao i trenutnu primenu jednoćelijskog proteina.

„Korišćenje obnovljivih sirovina u proizvodnji SCP-a ima potencijal da se pozabavi izazovima modernog društva u pogledu upravljanja otpadom od hrane i nestašice proteina. Međutim, da bi se ova alternativa efektivno komercijalizovala, moraju se uložiti napori da se poboljša prihvatanje potrošača,“ zaključuje korespondentni autor Dimitris Saris.