Jedan protein je ključan za širenje raka pluća: Nova studija pronalazi način da ga zaustavi

Nova studija Univerziteta Tulane otkrila je ranije nepoznati molekularni put koji bi mogao biti ključan za zaustavljanje raka pluća.

Rak pluća je jedan od najčešćih karcinoma i vodeći uzrok smrti od raka u svetu. Istraživanje, objavljeno u Zborniku radova Nacionalne akademije nauka, moglo bi da dovede do razvoja novog leka protiv raka i personalizovanijeg lečenja karcinoma pluća, rekao je viši autor studije dr Hua Lu, predsedava porodica Reinolds i Rian u oblasti translacionog raka. na Medicinskom fakultetu Univerziteta Tulane.

Studija je otkrila da poznati protein supresor tumora nazvan RBM10 može inhibirati rast raka pluća potiskivanjem funkcije c-Mic, proteina koji pokreće rast i proliferaciju ćelija raka kada je prekomerno eksprimiran. Istraživači su otkrili da RBM10 sarađuje sa dva ribosomska proteina (RPL5 i RPL11) kako bi destabilizovao c-Mic i sprečio širenje raka pluća.

Ovi nalazi su prvi koji identifikuju vezu između proteina koja inhibira rak.

„Otkrili smo da RBM10 može direktno ciljati c-Mic za degradaciju i smanjiti njegove efekte koji izazivaju rak vezivanjem sa RPL5 i RPL11“, rekao je Lu. „Znamo mnogo o raku, ali uključeni molekuli su i dalje crna kutija. Deo po deo, stičemo bolje razumevanje.“

Da biste razumeli kako proces može da funkcioniše da zaustavi napredovanje raka pluća, zamislite dve fabrike u ćeliji, od kojih svaka proizvodi delove za sklapanje u nove mašine za proteine; c-Mic igra redovnu ulogu u ovom procesu proizvodnje proteina – i ćelijskom rastu uopšte – i ljudi ne bi mogli da žive bez njega.

Povremeno, ova proizvodnja biva poremećena, a fabrike počinju da proizvode neispravne delove. Kada rak počne da se formira, on koristi c-Mic da nastavi proizvodnju, dozvoljavajući ovim „rezervnim delovima“ da se akumuliraju i formiraju tumore. RBM10, uz pomoć RPL5 i RPL11, može destabilizovati c-Mic i zaustaviti rast tumora.

Važno je da je istraživanje takođe otkrilo da mutantni oblik RBM10 koji se često nalazi kod karcinoma pluća gubi sposobnost supresije c-Mic, ne uspeva da se veže za ribozomske proteine RPL5 i RPL11 i na kraju podstiče rast tumora umesto da ga potiskuje.

„RBM10 je važan protein koji može potisnuti ćelije raka, ali kada rak želi da se razvije, mutiraće RBM10 i blokirati tu funkciju“, rekao je Lu.

Lu se nada da će dalje proučavati kako mutant RBM10 funkcioniše u nadi da će razviti lek protiv raka koji će ga ciljati.

„Nadajmo se da možemo dizajnirati molekul koji će posebno ciljati mutanta, pošto je to posebna struktura koja ne postoji u normalnom tkivu“, rekao je Lu. „Ako možemo da pretvorimo ovog mutanta, nadamo se da ćemo ga naterati da potisne c-Mic-ovu aktivnost koja izaziva rak.“