Dugovečni proteini u jajnicima mogli bi otkriti tajne očuvanja plodnosti

Nove studije otkrivaju da su proteini u jajnicima sisavaca izuzetno dugovečni, što može biti ključno za očuvanje plodnosti tokom života. Istraživanja sprovedena na miševima ukazuju na to da ovi dugovečni proteini, koji preživljavaju mnogo duže nego u drugim organima, igraju ključnu ulogu u održavanju zdravlja jajnih ćelija.

Dve studije, uključujući rad istraživača sa Instituta Maks Plank za multidisciplinarne nauke u Nemačkoj i američkih timova, koristile su sledljive izotope za merenje životnog veka proteina u jajnicima miševa. Prva studija je pokazala da su mnogi proteini prisutni u oocitima još od fetalnog stadijuma miševa ostali stabilni tokom dugog životnog veka ovih ćelija.

„Naši podaci pokazuju da su proteini u oocitima neobično stabilni, sa poluživotom znatno iznad onih u drugim tipovima ćelija i organima,“ navode istraživači. Ovi dugovečni proteini mogli bi pomoći u održavanju funkcionalnosti jajnih ćelija dok se prenose sa majke na potomstvo, što može biti važno za očuvanje plodnosti.

Druga studija je takođe identifikovala dugotrajne proteine, uključujući ZP3, koji su prisutni u mitohondrijama ćelija, ključnim organelama za generisanje energije. Ovi proteini mogli bi pomoći u održavanju funkcionalnosti mitohondrija tokom prenosa iz majke na potomstvo.

Nalazi ukazuju na to da bi dugovečnost ovih proteina mogla biti povezana sa prirodnim opadanjem plodnosti sa godinama, što može otvoriti nove puteve za istraživanje i lečenje neplodnosti.

Istraživanje, objavljeno u časopisima Nature Cell Biology i eLife, još treba da bude replicirano na ljudima, ali ako se potvrdi, moglo bi značajno unaprediti naše razumevanje plodnosti i očuvanja zdravlja jajnih ćelija.

„Izuzetna postojanost ovih molekula ukazuje na njihovu kritičnu ulogu u dugoročnom očuvanju i propadanju reproduktivnih tkiva,“ zaključuju istraživači.