Istraživanje otkriva 800 godina staru priču o ubistvu u Norveškoj: Ljudski ostaci potvrđuju istorijske tvrdnje

Nedavna naučna analiza ljudskih ostataka starih 800 godina u Norveškoj potvrđuje priču o kraljevskoj istoriji prema kojoj je mrtvo telo bačeno u bunar kako bi se otrovala voda. Skeletni ostaci muškarca pronađeni su u bunaru norveškog dvorca 1938. godine. Sada, nova studija objavljena 24. oktobra u časopisu iScience koristi radiokarbonsko datiranje i DNK analizu kako bi utvrdila da je verovatno umro 1197. godine tokom napada na dvorac norveškog kralja Sverrea Sigurdssona u blizini Trondheima, u centralnoj Norveškoj. Ovi događaji zabeleženi su u „Sverris Sagi“, jednoj od „Kraljevskih Saga“, proznih pesama koje su napisane u Norveškoj i Islandu između 12. i 14. veka kako bi se veličali nordijski kraljevi.

Koautor studije, Michael Martin, evolucioni genetičar na Norveškom univerzitetu za nauku i tehnologiju, izjavio je za Live Science da bi ovo moglo biti prvi put da su ljudski ostaci iz nordijskih saga pronađeni. Napomenuo je da je genetska analiza korišćena za identifikaciju ostataka engleskog kralja Ričarda III, koji datiraju iz 1485. godine, dok telo u bunaru potiče iz ranijeg perioda, tačnije iz 1197. godine: „Ovo je najranije vreme kada su genomski pristupi primenjeni,“ rekao je Martin.

Nova analiza drevne DNK takođe sugeriše da su preci mrtvog muškarca potekli iz južne Norveške, što dovodi u pitanje pretpostavku nekih istraživača da je on bio jedan od branitelja dvorca iz centralne Norveške. Umesto toga, ili je ovaj branitelj imao poreklo iz juga, ili su napadači bacili jednog od svojih mrtvih u bunar, naveli su autori studije.