Istraživanje genetike moglo bi da promeni način na koji se leči rak creva

Novo istraživanje koje je vodio tim naučnika sa Kueen’s univerziteta u Belfastu i Škotskog instituta za istraživanje raka Ujedinjenog Kraljevstva (CRUK) u Glazgovu napravio je niz revolucionarnih otkrića u biologiji tumora koja se mogu koristiti za pružanje efikasnijeg personalizovanog pristupa medicine za pacijente sa kolorektalniim kancerom.

Rak creva je četvrti najčešći rak u Velikoj Britaniji, sa oko 42.900 novih slučajeva raka creva i oko 16.600 smrtnih slučajeva od raka creva u Velikoj Britaniji svake godine, statistika koja naglašava potrebu za novim načinima lečenja pacijenata sa ovom agresivnom bolešću.

Nova studija objavljena u Nature Genetics , koristila je jedinstven i inovativan pristup razvijen u Belfastu, da identifikuje skup ranije nevidljivih molekularnih obrazaca u tumorskom tkivu koji pruža nove informacije u vezi sa odgovorom na lečenje i rizikom od progresije bolesti.

Ovi izvanredni rezultati znače da kliničari i naučnici sada mogu izvući više informacija iz tumorskog tkiva pacijenta što može dovesti do boljih opcija lečenja.

Ranije je najčešći pristup za identifikaciju grupa tumora na osnovu njihove biološke signalizacije, poznat kao molekularna podtipizacija, koristio informacije o tome koliko su aktivni pojedinačni geni unutar tumorskog tkiva.

Podtipovi identifikovani korišćenjem ove metode oblikovali su razumevanje razvoja raka, progresije i odgovora na terapiju tokom poslednje decenije i poslužili su kao osnova za brojna klinička ispitivanja i pretkliničke studije.

Dr Philip Dunne, čitalac molekularne patologije iz Centra za istraživanje raka Patrick G Johnston na Kvins univerzitetu u Belfastu i stariji autor studije objašnjava: „Dok je posmatranje obrazaca u pojedinačnim genima otkrilo izvanredne uvide u signalizaciju raka, napredak u laboratorijskim istraživanjima tokom poslednje decenije su pokazali da procena aktivnosti u grupama blisko povezanih gena u kombinaciji može pružiti novo razumevanje koje nije očigledno kada se koriste tradicionalni pristupi jednog gena.“

Imajući u vidu potencijalnu vrednost ovog novog pristupa, istraživači sa Kraljičinog univerziteta u Belfastu, CRUK Scotland Institute, Univerziteta u Cirihu, Univerziteta u Oksfordu, zajedno sa multinacionalnom grupom za saradnju, predložili su novu metodu zasnovanu na podacima za reklasifikaciju raka creva, koja je objavljena. u ovoj novoj revolucionarnoj studiji.

Sastavljajući gene u biološke puteve pre razvoja molekularnih podtipova, tim je preuredio tumore u niz novih grupa, na osnovu aktivnosti u kompleksnoj mreži signalizacije povezanih sa rakom; sve se čini kritičnim u predviđanju koliko će tumor reagovati na različite tretmane kao što su hemoterapija i radioterapija.

Da bi se osiguralo da naučnici i kliničari širom sveta mogu odmah da pristupe ovim podacima i testiraju ovaj novi pristup podtipovima, tim je objavio besplatno dostupan alat za klasifikaciju koji omogućava da se pristup koji je razvio Belfast koristi na uzorcima tumora u bilo kojoj istraživačkoj laboratoriji.

Dr Sudhir Malla, postdoktorski istraživač iz Centra za istraživanje raka Patrick G Johnston na Kvins univerzitetu u Belfastu i prvi autor studije rekao je: „Razvijanjem neograničenog alata za klasifikaciju za zajednicu istraživanja raka, to znači da istraživači iz celog sveta mogu da reprodukuju naše otkriće o podacima koji proizilaze iz njihovih sopstvenih kolekcija uzoraka tumora, da identifikuju biološke puteve koje ćelije raka uključuju ili isključuju da kontrolišu svoje kretanje, rast i odgovor na svoje okruženje.“

Profesor Oven Sansom, direktor Instituta za istraživanje raka Ujedinjenog Kraljevstva u Škotskoj u Glazgovu, koji je koautor studije, rekao je: „Istraživanje predstavljeno danas u Nature Genetics ilustruje vrednost kolaborativnog istraživanja između naučnika i kliničara. Studije poput ove su od suštinskog značaja za omogućavanje da bismo razumeli složenost tumora pacijenta i biće korišćeni u našim pretkliničkim laboratorijama za identifikaciju novih tretmana koji su posebno usmereni na biološke obrasce koje smo identifikovali.“

Dr Sem Godfri, rukovodilac istraživanja u istraživanju raka u Velikoj Britaniji, rekao je: „Rak je možda najkompleksnija bolest sa kojom se suočavamo, i nijedan tretman je nikada neće pobediti.“

„Ovakva istraživanja mogla bi da dovedu do boljih i preciznijih tretmana za hiljade ljudi kojima je dijagnostikovan rak creva svake godine u Škotskoj.

Tim sada primenjuje svoj novi pristup podtipovima na uzorcima tumora izvedenim iz kliničkih ispitivanja sprovedenih u Velikoj Britaniji, kako bi izgradio suštinske kliničke dokaze potrebne pre nego što se nova metoda može koristiti za donošenje kliničkih odluka o tome koje tretmane pacijentu treba ponuditi.