Kako razgradnja omega-6 masnih kiselina utiče na metabolizam

Kakvu ulogu imaju omega-6 masne kiseline u kardiovaskularnim bolestima i dijabetesu? Naučnici iz Manhajma, zajedno sa istraživačima iz Hajdelberga, Frankfurta i Hangdžoua u Kini, istražili su razgradnju omega-6 masnih kiselina i stekli novi uvid u to kako njihovi proizvodi oksidacije utiču na metabolizam.

Pod vođstvom profesora dr Jensa Krola iz Evropskog centra za angionauku (ECAS) Medicinskog fakulteta u Manhajmu, Univerziteta u Hajdelbergu, istraživači su identifikovali produkt razgradnje omega-6 masnih kiselina i razvili model kod zebrice kako bi ispitali neželjene efekte. ovog proizvoda oksidacije, poznatog kao tt-DDE (za trans,trans-2,4-dekadienal).

Dok se omega masne kiseline generalno smatraju zdravim, sumnje rastu. Epidemiološke studije i takozvano pismo Red Hand Letter, u kojem osam farmaceutskih kompanija pruža informacije o rizicima povezanim sa omega-3 masnim kiselinama (izvor: BfArM, 16. novembar 2023), sugerišu da je to pitanje složenije nego što se mislilo.

Kao i omega-3 masne kiseline, omega-6 masne kiseline su polinezasićene masne kiseline. I poput ovih, oni imaju različite funkcije u telu i moraju se dopuniti ishranom. Uloga omega-6 masnih kiselina u odnosu na kardiovaskularne bolesti je kontradiktorna.

S jedne strane, omega-6 masne kiseline verovatno smanjuju rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti kao što su srčani ili moždani udar tako što pozitivno utiču na nivo lipida (masti) i krvni pritisak. Međutim, sumnja se da višak ovih esencijalnih masnih kiselina indukuje rane faze vaskularne kalcifikacije svojim proinflamatornim dejstvom i time, zauzvrat, promoviše kardiovaskularne bolesti.

Istraživačka grupa profesora Krola na Medicinskom fakultetu u Manhajmu, Univerziteta u Hajdelbergu, zajedno sa naučnicima sa Univerzitetske bolnice Hajdelberg (UKHD), Univerziteta u Frankfurtu i Univerziteta Džeđiang Hangdžou, Kina, pristupila je temi iz nove perspektive istražujući oksidacioni proizvod tt-DDE , koji takođe ima u izobilju isparenja ulja za jelo.

Da bi razumeli šta povećani nivoi tt-DDE mogu da urade, prvo su morali da identifikuju koji je enzim odgovoran za razgradnju tt-DDE. Otkrili su da aldehid dehidrogenaza 9a1b obavlja ovaj zadatak: kada je ovaj enzim inhibiran, nivoi tt-DDE rastu.

Sa ovim informacijama, naučnici su uspešno razvili model zebrice kako bi istražili efekte visokih nivoa tt-DDE. Otkrili su da je povećan nivo tt-DDE povezan sa poremećajem metabolizma šećera, slično kao kod blagog dijabetesa, kao i sa poremećenom funkcijom i formiranjem krvnih sudova, što je takođe tipično za dijabetes.

Istraživači su takođe otkrili mehanizam. Bili su u stanju da dokažu da tt-DDE inhibira funkciju insulinskog receptora vezivanjem za njega. Efekat insulina na snižavanje šećera u krvi, koji kod zdrave osobe aktivira transport glukoze iz krvi u ćeliju, ne može se razviti i verovatno je odgovoran za hiperglikemiju uočenu u krvi.

Profesor Kroll kaže: „Otkrili smo novu funkciju aldehid dehidrogenaze 9a1b dok smo istraživali produkt razgradnje omega-6 masnih kiselina. Pošto enzim reguliše nivoe tt-DDE, on je takođe važan regulator metabolizma glukoze i mogao bi biti važna komponenta u razvoju dijabetesa. Sada želimo da istražimo da li postoji podgrupa ljudi sa dijabetesom koji razvijaju sekundarno oštećenje usled previsokih nivoa tt-DDE—bilo zato što je tt-DDE prenizak ili akumulacija tt-DDE usled oksidacije omega-6 masne kiseline su previsoke.“

Nakon toga sledi važno pitanje koje naučnici takođe žele da istraže: da li postoje ljudi sa blagim dijabetesom uzrokovanim poremećajem funkcije aldehid dehidrogenaze 9a1 – i da li bi aldehid dehidrogenaza 9a1 mogla biti ključ za novu terapiju?

Ovim radom, istraživačka grupa profesora Krola je postigla važnu prekretnicu u razumevanju kako proizvodi oksidacije omega-6 masnih kiselina utiču na metabolizam, što takođe može baciti svetlo na nešto složenije efekte omega masnih kiselina.