Istraživači su otkrili da je mutacija gena odgovorna za braon džinovske pande

Multiinstitucionalni tim genetičara u Kini otkrio je mutaciju gena odgovornu za smeđu dlaku kod džinovskih pandi. U svojoj studiji, objavljenoj u zborniku radova Nacionalne akademije nauka, grupa je sekvencirala gene džinovske pande u zatočeništvu sa smeđim kaputom i uporedila rezultate sa genima stotina crnih i belih pandi.

Ogromna većina džinovskih pandi ima izrazito crno-beli kaput, ali u retkim prilikama (ikad je prijavljeno samo sedam slučajeva), mladunče se rađa sa braon kaputom. U ovom novom naporu, istraživački tim je pokušao da pronađe mutaciju gena odgovornu za jedinstvenu boju.

U tom cilju, započeli su sekvenciranjem genoma jedne i jedine smeđe obložene džinovske pande u zatočeništvu i uporedili njene gene sa drugom džinovskom pandom sa smeđom dlakom u divljini i 35 crno-belih pandi. U sekvenciranje je uključena i porodica zarobljene pande. Pronašli su mutaciju u genu zvanom Bace2, za koji su prethodna istraživanja pokazala da kodira protein uključen u Alchajmerovu bolest kod ljudi.

Obe smeđe pande su imale dve kopije mutiranih verzija gena – obema je nedostajalo 25 parova baza. Da bi potvrdio svoje nalaze, tim je tražio dalju potvrdu sekvenciranjem genoma još 192 crno-bele pande. Niko od njih nije imao mutirane gene. I za konačnu potvrdu, koristili su uređivanje gena na genomima nekoliko test miševa da bi im dali istu mutaciju gena i otkrili da je to dovelo do svetlije dlake kod svih njih.

Uveren da su pronašli mutaciju koju su tražili, tim je potom istražio kako je gen izazvao promenu boje dlake. Otkrili su da je njegovo prisustvo dovelo do smanjenja veličine i broja melanozoma u dlakama u dlaki, što je verovatno dovelo do hipopigmentacije.