Istraživači otkrivaju da lekovi protiv HIV-a mogu sprečiti komplikacije od bakterijske sepse

Bakterijske infekcije mogu dovesti do stvaranja apscesa – džepova mrtvih ćelija i ostataka okruženih inflamatornim imunim ćelijama. Bakterije se umnožavaju unutar apscesa, uzrokujući više upale i dalje oštećenje okolnih tkiva. U teškim slučajevima, ove imunološke reakcije se šire po celom telu, što dovodi do zatajenja organa opasnog po život ili sepse. Ali kako se ovi apscesi formiraju i šta se može učiniti da se spreče, ranije nije bilo dobro shvaćeno.

Koristeći pretkliničke modele, istraživači iz Brigama i Ženske bolnice identifikovali su ključni mehanizam koji može pokrenuti formiranje apscesa jetre: proces poznat kao reverzna transkripcija, u kojem se DNK sintetiše iz RNK.

Rad je objavljen u časopisu Zbornik radova Nacionalne akademije nauka.

Koristeći sekvenciranje RNK, istraživači su ispitali transkripte gena jetre kod miševa inficiranih Escherichia coli. Otkrili su da je formiranje apscesa povezano sa povećanom ekspresijom endogenih retrovirusa (ERV), ostataka virusa koji su se integrisali u genom miša nakon prošlih infekcija.

Autori su pretpostavili da DNK koju proizvode ERV može da stimuliše inflamatorne imune odgovore, koji oštećuju okolne ćelije i na taj način podstiču razvoj apscesa. Ako je tako, sprečavanje aktivnosti ERV-a može sprečiti nastanak apscesa.

Da bi ovo testirao, tim je lečio miševe koktelom inhibitora reverzne transkriptaze – antiretrovirusnih lekova koji se takođe koriste za lečenje HIV infekcija – da bi blokirali ekspresiju ERV DNK. Otkrili su da je jedna doza koktela inhibitora dovoljna da spreči stvaranje apscesa, ako se isporuči brzo nakon bakterijske infekcije.

„Naši nalazi sugerišu da se lekovi koji se koriste za lečenje HIV-a mogu koristiti za sprečavanje inflamatornih komplikacija bakterijske sepse“, rekao je odgovarajući autor Matthev Valdor, MD, Ph.D., iz Odeljenja za infektivne bolesti.

„Kod miševa, osetljivost na apsces varira u zavisnosti od pola i između tkiva, tako da je potreban dalji rad da bi se razumelo kako antiretrovirusni lekovi mogu sprečiti komplikacije poput bakterijske sepse kod različitih pojedinaca. Ali naša studija pokazuje obećanje i ukazuje na novi način razmišljanja o lečenju i prevenciji štetnih posledica nakon infekcije krvotoka“, rekao je prvi autor Kartik Hulahali, diplomirani student sa Harvarda u laboratoriji Valdor u Brigamu.