Istraživači razvijaju digitalnu bazu podataka lobanja pasa i mačaka

Univerzitet ELTE Eotvos Lorand dom je lobanjama više od 150 rasa pasa i drugih životinja. Da bi ova jedinstvena kolekcija bila dostupna svima, istraživači su digitalizovali lobanje 431 psa, mačke i divlje rođake. Baza podataka se može koristiti u obrazovne i istraživačke svrhe.

Baza podataka je objavljena u časopisu Naučni podaci.

Tibor Čergo, istraživač u ELTE-u, decenijama je sakupljao životinjske lobanje kako bi biolozima podučavao anatomiju. Oblik lobanje značajno varira između vrsta i rasa, posebno kod pasa, gde hrtovi imaju dugačke lobanje, a sada popularni francuski buldozi imaju zaobljene lobanje, na primer.

Biobanka lobanja bi mogla biti dragocen resurs za obrazovanje, medicinu i evoluciona istraživanja.

Na primer, Žolt Laslo Garamsegi, direktor Instituta za ekološka istraživanja HUN-REN, zajedno sa etolozima iz ELTE i Niclasom Kolmom sa Univerziteta u Stokholmu, svoje nalaze su delom zasnovali na ovoj kolekciji, koja pokazuje da su se savremene rase pasa uzgajale u poslednje vreme. 200 godina imaju veći mozak od onih sa drevnim poreklom, zbog izmenjenih efekata selekcije. Istraživači su želeli da ovu jedinstvenu kolekciju lobanja učine dostupnom svima.

Slična istraživanja su prethodno zahtevala od istraživača da lično posećuju zbirke. Danas je, međutim, moguće digitalizovati lobanje tako da svako može da vodi studije za svojim stolom, čak i na drugom kontinentu.

Digitalizaciju je sproveo Kalman Čejbert, veterinarski neuroanatom u saradnji sa Adamom Csokom, Tamasom Donkom i Orsom Petnehazijem, specijalistima za snimanje iz istraživačke jedinice Medicopus Nonprofit Ltd., koristeći medicinski skener računarske tomografije visoke rezolucije (CT).

Ukupno je digitalizovana 431 lobanja, koja predstavlja 152 rase pasa, 9 rasa mačaka i 12 njihovih divljih srodnika, uključujući vukove, šakale, kojote, leoparda i servala.

Prema korespondentnom autoru studije, Eniko Kubinii, šefu istraživačkih grupa MTA-ELTE Lendulet Companion Animal i ELTE NAP Canine Brain, „Digitalna baza podataka lobanja može se koristiti za uporedne anatomske i evolucione studije, u obrazovanju veterinara i biologa, pa čak i za razvoj algoritama mašinskog učenja za automatizovanu identifikaciju vrsta i veterinarsku dijagnostiku“.