Istraživači identifikuju novi protein koji kontroliše proizvodnju crvene boje jagoda

Istraživačka grupa na Univerzitetu u Kordobi karakteriše novi faktor transkripcije koji reguliše, tokom sazrevanja jagoda, proizvodnju antocijana odgovornih za davanje njihove crvene nijanse.

Jagoda je voće koje se ističe svojom bojom, mirisom, ukusom i teksturom. Ovi aspekti – poznati kao organoleptička svojstva, koja određuju njihov kvalitet i preferencije njihovih potencijalnih potrošača, kao i insekata koji raspršuju seme, favorizujući kasniji rast budućih biljaka – javljaju se u procesu sazrevanja jagode.

Istraživačka grupa za biotehnologiju i farmakognoziju biljaka na Univerzitetu u Kordobi, pod rukovodstvom Huana Munjoza Blanka, proučavala je genetsku regulaciju zrenja jagoda već nekoliko godina, a sada je preduzela dalji korak u svom razumevanju ovog ključnog procesa identifikacijom novi protein uključen u kontrolu proizvodnje crvene boje ploda. Poznat je kao protein faktora transkripcije (FaMIB123), koji je odgovoran za aktiviranje ili suzbijanje ekspresije drugih gena.

Prema studiji, koja je deo doktorske teze Feliksa J. Martinez-Rivasa, istraživača školovanog na UCO, objavljena je u časopisu The Plant Journal. Ovaj transkripcioni faktor je uglavnom odgovoran za proizvodnju antocijana, pigmenata koji im, u slučaju jagoda, daju karakterističnu crvenu boju.

Da bi to potvrdili, napravili su transgenu biljku jagode u kojoj su potisnuli ekspresiju faktora transkripcije FaMIB123, a ono što su videli je da je količina antocijanina bila više potisnuta u tim transgenim biljkama nego u poređenju sa normalnim voćem. To jest, bez opisanog faktora transkripcije, jagoda ne pokazuje svu svoju crvenu boju.

Međutim, ovaj protein se ne proizvodi sam, pošto transkripcioni faktori ne funkcionišu izolovano, već u kombinaciji. U ovom slučaju, istraživački tim je otkrio da je FaMIB123 povezan sa drugim ranije poznatim faktorom (FabHLH3), takođe vezan za pigmentaciju jagode. Interakcija između njih doprinosi povećanju proizvodnje antocijana tokom njihovog zrenja.

Studija, ukratko, pruža nova saznanja o kontroli zrenja jagoda. Prema Francisku Havijeru Molini Idalgo, iz istraživačkog tima, „znanje koji deo slagalice kontroliše svaki deo procesa zrenja — u ovom slučaju, crvena boja — onda nam omogućava da genetski manipulišemo njime ili da ga koristimo kao oruđe u programi oplemenjivanja u kojima se mešaju različite sorte da bi se stvorile nove.“

Detaljnije saznati kako jagode sazrevaju ključno je u zemlji poput Španije, koja je njihov glavni evropski proizvođač, a na vrhu liste je provincija Uelva.