Insekticidi utiču na vodene insekte na neočekivane načine

Zagađenje vodotoka pesticidima u poljoprivrednim područjima ima štetne efekte na organizme potoka. Nova studija, koju su predvodili istraživači sa Lajbnic instituta za analizu promene biodiverziteta (LIB), pruža dokaze da larve vodenih insekata reaguju na izlaganje insekticidima izmenama genetskog programa.

Sredstva za zaštitu bilja (pesticidi) su među najšire primenjenim hemikalijama i ugrožavaju slatkovodne ekosisteme na globalnom nivou. Posebno nepoznati su genetski odgovori vodenih životinja kao što su insekti izazvani zagađenjem pesticidima. Nova studija, objavljena u Environmental Pollution, otkrila je promene genetskog programa u larvama vodenih insekata zbog izloženosti insekticidima.

Hlorantraniliprol je široko korišćen insekticid koji se primenjuje protiv vrsta štetočina leptira. Prema studiji, ova supstanca nije toksična samo za vrste štetočina leptira, već negativno utiče i na lišare, sestrinsku grupu leptira, kao i na majmuna. Ovi organizmi su pokazali snažne genetske reakcije na stres kada su se suočili sa insekticidom.

Protiv njihovih očekivanja, istraživači su identifikovali u obe grupe organizama promene u aktivnosti gena uključenih u razvojni program larvi insekata. Ovo je zabrinjavajuće s obzirom da su odrasli lukovci i majušice sastavni delovi u ishrani mnogih grabežljivih životinja kao što su ptice.

„Kao takve, promene razvojnog ciklusa kod vodenih insekata mogu imati izražene efekte na sam ekosistem potoka i dodatno na povezano stanište na obali“, kaže Mari Braser, prvi autor studije i dr. kandidat na LIB. „Zagađenje pesticidima može uticati na biološke zajednice u kontekstu međuekosistema, jer ove supstance mogu naškoditi ne samo vrstama štetočina već i drugim grupama organizama“

Tokom ove desetodnevne studije, voda iz potoka i vodeni beskičmenjaci uzeti su iz Bibera, malog potoka u Hesenu. U laboratoriji su korišćeni zatvoreni vodeni krugovi da bi se test organizmi izložili insekticidu. Genetski odgovori izazvani insekticidima dekodirani su molekularnom metodom koja se naziva sekvenciranje RNK. Dobijeni podaci omogućili su istraživačima da identifikuju gene u test organizmima koji su aktivirani ili potisnuti usled izlaganja insekticidima.