Pozadinski šum gravitacionih talasa belih patuljaka jači od buke crnih rupa

Dva holandska studenta master studija i njihov supervizor predviđaju da će pozadinski šum gravitacionih talasa iz binarnih zvezda belih patuljaka biti jači od buke uzrokovane binarnim crnim rupama. Ova otkrića predstavljaju značajan doprinos u pripremi za buduću svemirsku misiju LISA (Laser Interferometer Space Antenna), koja je planirana za lansiranje od strane Evropske svemirske agencije (ESA) sredinom 2030-ih.

U radu pod naslovom „O nesigurnosti pozadine astrofizičkog gravitacionog talasa belog patuljka“ i drugom radu „Verovatnoća da će binarne bele patuljke dominirati pozadinom astrofizičkog gravitacionog talasa u opsegu mHz“, istraživači su razvili modele koji pokazuju da se pozadinski šum belih patuljaka može detektovati na sličan način kao i šum crnih rupa. Istraživanje je objavljeno u časopisu Astronomy & Astrophysics.

Istraživački tim čine Gijs Nelemans – astronom na Univerzitetu Radboud u Nijmegenu, Holandija, Sepe Staelens – student doktorata na Kembridžu i Sophie Hofman – nedavno diplomirana studentkinja, trenutno na pripravničkom stažu

Rodrik Nelemans naglašava da će LISA meriti gravitacione talase iz različitih astronomskih objekata, uključujući kompaktne binarne zvezde, supermasivne crne rupe koje se spajaju, kao i druge egzotične procese u svemiru. Dok će LISA meriti talase, ona će takođe detektovati pozadinski šum iz hiljada crnih rupa koje su se davno spojile.

Ključna otkrića studije pokazuju da je pozadinski šum belih patuljaka jači od šuma crnih rupa. Ovo može otvoriti nove mogućnosti za proučavanje evolucije zvezda poput našeg Sunca u udaljenim galaksijama, dok teleskopi mogu posmatrati samo bele patuljke u našem Mlečnom putu.

Hofman ističe važnost njihovog istraživanja za LISA-u, dok Staelens dodaje da su njihovi modeli iznenadili i njihovu supervizora koji je prvobitno mislio da LISA nikada neće moći detektovati signal belih patuljaka.

Dodatne implikacije: Pored detekcije šuma belih patuljaka i crnih rupa, istraživači veruju da bi LISA mogla otkriti i druge egzotične procese iz ranog univerzuma, čime bi doprinela našem razumevanju astrofizike i evolucije svemira.