Habl rasteruje prašinu da bi video blistavo kuglasto jato Terzan 12

Blistavo globularno jato Terzan 12 — ogromna, čvrsto povezana kolekcija zvezda — ispunjava okvir ove slike sa NASA/ESA Hubble svemirskog teleskopa. Lokacija ovog globularnog jata, duboko u galaksiji Mlečni put u sazvežđu Strelac, znači da je obavijeno gasom i prašinom koji apsorbuju i menjaju svetlost zvezda koja emituje iz Terzana 12.

Ovaj zvezdani popis zvezda dolazi iz niza opservacija koje imaju za cilj da sistematski istraže relativno malo globularnih jata koji se nalaze prema centru naše galaksije, kao što je Terzan 12, koji se nalazi na oko 15 000 svetlosnih godina od Zemlje. Globularna jata nisu neuobičajena u galaksiji Mlečni put. Poznato je oko 150, uglavnom u njegovom spoljašnjem oreolu, a Habl je napravio revoluciju u njihovoj studiji od njegovog lansiranja 1990. Međutim, ispitivanje klastera kao što je Terzan 12, veoma zaklonjenih međuzvezdanom prašinom, komplikovano je usled crvenila svetlosti.

Kada zvezdana svetlost prođe kroz međuzvezdani oblak, može se apsorbovati i raspršiti česticama prašine. Jačina ovog rasejanja zavisi od talasne dužine svetlosti, pri čemu se kraće talasne dužine jače raspršuju i apsorbuju. To znači da je manja verovatnoća da će plave talasne dužine svetlosti zvezda proći kroz oblak, zbog čega pozadinske zvezde izgledaju crvenije nego što jesu.

Astronomi nazivaju promenu boje uzrokovanu rasipanjem i apsorpcijom zvezdane svetlosti — na odgovarajući način — crvenilom i odgovorna je za živopisni raspon boja na ovoj slici. Relativno nezamračene zvezde sjajno sijaju belom i plavom bojom, dok puzeće vitice gasa i prašine prekrivaju druge velike delove Terzana 12, dajući zvezdama zlokobnu crvenu nijansu. Što više prašine leži duž našeg vidnog polja do jata, to je svetlost zvezda crvenija.

Sličan efekat je odgovoran za spektakularne ružičaste nijanse zalaska sunca ovde na Zemlji. Atmosfera preferentno rasipa kraće talasne dužine svetlosti, zbog čega nebo iznad glave izgleda plavo. Kako sunce tone niže na nebu, sunčeva svetlost mora da prođe kroz veći deo atmosfere, što znači da se sve više plave svetlosti raspršuje i sunčeva svetlost poprima karakterističnu zlatno crvenu nijansu.

Neke od zvezda na fotografiji izgledaju potpuno različite boje od svojih bliskih suseda. Najsjajnije crvene zvezde su naduti, ostareli divovi, mnogo puta veći od našeg sunca. Leže između Zemlje i jata. Samo nekolicina zapravo može biti članovi klastera. Najsjajnije vruće, plave zvezde su takođe duž linije vida, a ne unutar jata, koje sadrži samo stare zvezde.

Crvenilo zvezda obično predstavlja probleme za astronome, ali naučnici koji stoje iza ovog posmatranja Terzana 12 uspeli su da zaobiđu efekat gasa i prašine upoređujući nova zapažanja sa oštrim vidom Hablove napredne kamere za istraživanja i široke- Terenska kamera 3 sa već postojećim slikama. Njihova zapažanja bi trebalo da rasvetle odnos između starosti i sastava u najdubljim globularnim jatama galaksije Mlečnog puta, uporedivo sa razumevanjem astronoma o jatama raširenim po ostatku naše galaksije.

Uzgred, jata Terzan pate od neke astronomske krize identiteta: zapravo je bilo samo 11 klastera koje je otkrio tursko-jermenski astronom Agop Terzan. Zbrka je rezultat greške koju je napravio Terzan 1971. godine, kada je ponovo otkrio Terzan 5—klaster koji je već otkrio i prijavio 1968—i nazvao ga Terzan 11. Terzan je pokušao da ispravi svoju grešku, ali je konfuzija i dalje ostala U naučnim studijama od tada, astronomi su se na kraju složili sa čudnom konvencijom da ne postoji Terzan 11.

Gubitak, a zatim ponovno otkrivanje astronomskih objekata je iznenađujuće čest, čak iu našem solarnom sistemu. Manje planete kao što su asteroidi i patuljaste planete se često otkrivaju, a zatim gube jer se njihove orbite ne mogu odrediti iz samo malog broja posmatranja.