Gusta egzoplaneta veličine Neptuna otkrivena TESS-om

Koristeći NASA-in Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), međunarodni tim astronoma otkrio je novu masivnu i gustu egzoplanetu. Novootkriveni vanzemaljski svet, označen kao TOI-332 b, jedna je od najgušćih planeta veličine Neptuna poznatih do sada. Nalaz je objavljen u radu objavljenom 23. avgusta na serveru za pre-štampanje arKsiv.

TESS sprovodi istraživanje oko 200.000 najsjajnijih zvezda u blizini Sunca sa ciljem da traga za tranzitnim egzoplanetama. Do sada je identifikovano skoro 6.800 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih je 379 do sada potvrđeno.

Grupa astronoma predvođena Aresom Ozbornom sa Univerziteta Varvik, Velika Britanija, sada je potvrdila još jedan TOI koji je nadgledao TESS. Identifikovali su tranzitni signal u svetlosnoj krivulji K-patuljaste zvezde označene TOI-332 (poznate i kao TIC 139285832). Planetarna priroda ovog signala je verifikovana naknadnim opservacijama korišćenjem objekata na zemlji.

„Sistem TOI-332 (TIC 139285832) je primećen u TESS sektorima 1 (25. jul—22. avgust 2018, u daljem tekstu S1) i 2 (22. avgust—20. septembar 2018, u daljem tekstu S2) sa oko 30 min. -ramske slike (FFI)“, napisali su istraživači u radu.

TOI-332 b ima radijus od oko 3,2 zemaljskih radijusa i neobično veliku masu od 57,2 zemaljske mase, što daje veoma visoku gustinu — na nivou od 9,6 g/cm 3 . Novootkrivena planeta kruži oko svog domaćina svakih 18,65 sati, na udaljenosti od 0,016 AJ od nje. Izračunato je da je ravnotežna temperatura TOI-332 b oko 1.871 K.

Na osnovu rezultata, astronomi su klasifikovali TOI-332 b kao egzoplanetu veličine Neptuna ultra kratkog perioda (USP). Dodali su da predstavlja takozvanu „neptunsku pustinju“—region prostora parametara period-radijus i period-masa gde su planete, do sada, retko bile pronađene. Ova pustinja obuhvata planete između 2 i 9 poluprečnika Zemlje, sa masama u rasponu od 10 do čak 250 Zemljinih masa i orbitalnim periodima kraćim od pet dana.

Istraživači su primetili da unutrašnjom strukturom TOI-332 b najverovatnije dominiraju vatrostalni materijali, potencijalno sličniji onima na zemaljskim planetama. Otkrili su da verovatno poseduje zanemarljiv omotač vodonik-helijum, što predstavlja izazov teorijama planetarnog formiranja.

„Ova neobična planeta testira ono što trenutno razumemo o formiranju planeta; kako takvo džinovsko jezgro postoji bez gasnog omotača ostaje pitanje bez odgovora“, napisali su autori rada.

Kada je u pitanju matična zvezda TOI-332, ona ima spektralni tip K0V i procenjuje se da je stara pet milijardi godina. Zvezda, koja se nalazi na nekih 726,5 svetlosnih godina od Zemlje, je oko 12% manja i manje masivna od Sunca. Utvrđeno je da je efektivna temperatura TOI-332 5.251 K.