„Eksplozija života“ se dešava na Zemlji svakih 36 miliona godina

Život u moru buja sa mnoštvom novih vrsta svakih 36 miliona godina, a tektonsko uzdizanje je indirektni razlog, pokazalo je novo istraživanje.

Duboka analiza fosilnih i geoloških zapisa otkriva promenu nivoa mora koja se javlja kao odgovor na ciklus tektonskih kretanja dug 36 miliona godina.

Ovo, otkrio je tim predvođen geologom Slahom Boulilom sa Univerziteta Sorbona u Francuskoj, narušava nekoliko ekosistema, uzrokujući da se mnoge vrste bore – i nove da procvetaju kako bi popunile nove ekološke niše koje se pojavljuju.

„Što se tiče tektonike, ciklus od 36 miliona godina označava promene između bržeg i sporijeg širenja morskog dna, što dovodi do cikličnih promena dubine u okeanskim basenima i tektonskog prenosa vode u duboke Zemlje“, kaže geonaučnik Ditmar Miler sa Univerziteta. od Sidneja.

„Ovo je zauzvrat dovelo do fluktuacija u poplavama i isušivanju kontinenata, sa periodima ekstenzivnih plitkih mora koje podstiču biodiverzitet.“

Pažljiv pogled na fosilne zapise pokazuje da biodiverzitet nije lep, čak ni konstantan. Umesto toga, dramatično fluktuira na skalama od desetina miliona godina, isprekidano izumiranjem i porastom novih vrsta.

Ono što nije bilo jasno je šta pokreće ove promene; da li je svaki događaj jedinstven sam za sebe ili postoji mehanizam koji ih povezuje.

Istraživanje koje su sproveli Boulila i njegov tim je bila mukotrpna analiza višestrukih geoloških skupova podataka iz poslednjih 250 miliona godina, u kombinaciji sa računarskim simulacijama i modeliranjem pomoću softvera za tektonsku vizualizaciju pod nazivom GPlates.

Zemljina kora nikada nije mirna. Sastoji se od odvojenih tektonskih ploča koje se stalno kreću i recikliraju. Mesta na kojima se tektonske ploče sastaju ispod okeana poznata su kao zone subdukcije; tamo se voda usisava duboko ispod plašta, da bi se kasnije izbacila vulkanskom aktivnošću.

Pored toga, tektonsko kretanje može prouzrokovati širenje morskog dna dok se ploče pomeraju jedna od druge. Oba ova mehanizma mogu uzrokovati varijacije u nivou mora tokom dugih vremenskih perioda.

U svojim podacima i simulacijama, istraživači su pronašli ciklus od 36 miliona godina u raznolikosti morskog života… i to se poklopilo sa ciklusom pronađenim u tektonskim podacima, podacima o nivou mora i velikim stenama u istom vremenskom periodu.

Ovi nalazi, kažu oni, predstavljaju ubedljiv dokaz da promene nivoa mora izazvane tektonskim ciklusima na Zemlji igraju ključnu ulogu u ciklusima biodiverziteta i oblikovanju ekosistema.

„Ovo istraživanje dovodi u pitanje prethodne ideje o tome zašto su se vrste menjale tokom dugog perioda“, kaže Miler.

„Ciklusi su dugi 36 miliona godina zbog pravilnih obrazaca u tome kako se tektonske ploče recikliraju u konvektivni omotač, mobilni deo duboke Zemlje, sličan vrućoj, gustoj supi u loncu, koja se polako kreće.“

Postoje i drugi pokretači kroz istoriju Zemlje koji mogu pokrenuti biodiverzitet. Na primer, tim je takođe pronašao dokaze o ciklusu biodiverziteta od 62 miliona godina.

Ovo je moglo biti izazvano promenama u nivou ugljen-dioksida, ali to treba dalje istražiti, kažu istraživači.