Dva nova pulsara otkrivena u globularnom jatu NGC 6522

Koristeći MeerKAT radio teleskop, međunarodni tim astronoma je posmatrao galaktičko globularno jato poznato kao NGC 6522. Kao rezultat toga, otkrili su dva nova izolovana pulsara u ovom jatu. Nalaz je objavljen u radu objavljenom 5. oktobra na serveru za pre-štampanje arKsiv.

Pulsari su visoko magnetizovane, rotirajuće neutronske zvezde koje emituju snop elektromagnetnog zračenja. Astronomi koji traže nove pulsare fokusiraju svoja zapažanja na globularna jata (GC), jer su takve gravitaciono vezane kolekcije zvezda idealne fabrike za formiranje velikog broja astronomskih objekata.

Nedavno je grupa astronoma na čelu sa Federikom Abateom sa Instituta Maks Plank za radio astronomiju u Bonu, Nemačka, sprovela potragu za novim pulsarima u NGC 6522 kao deo projekata MeerTIME i TRansients And PUlsars sa MeerKAT (TRAPUM).

NGC 6522 je galaktički GC sa kolapsom jezgra na udaljenosti od oko 25.100 svetlosnih godina, sa masom od oko 300.000 solarnih masa. Njegova starost se procenjuje na 12 milijardi godina, pa je možda najstarije zvezdano jato u galaksiji Mlečni put.

„U ovom rukopisu izveštavamo o otkriću dva nova izolovana pulsara u NGC 6522 u zapažanjima napravljenim teleskopom MeerKAT“, napisali su istraživači.

Tim je otkrio dva izolovana pulsara i označio ih PSR J1803−3002E i PSR J1803−3002F. Sa ovim nalazom, ukupan broj poznatih pulsara u NGC 6522 sada je šest, i svi su izolovani.

PSR J1803−3002E je blago reciklirani milisekundni pulsar (MSP) sa periodom okretanja od približno 17,9 milisekundi, pronađen blizu centra NGC 6522. Utvrđeno je da je njegova mera disperzije oko 192,8 pc/cm 3.

PSR J1803−3002F je spor pulsar sa periodom okretanja od oko 148,1 milisekundi na udaljenosti od oko tri poluprečnika jezgra od centra klastera. Mera disperzije ovog pulsara je procenjena na 195,8 pc/cm 3 .

Istraživači su primetili da je period spina dva novootkrivena pulsara veći od perioda ranije poznatih. Dodali su da karakteristična starost PSR J1803−3002F može biti manja od starosti NGC 6522.

Studija je takođe otkrila da jedan od milisekundnih pulsara prethodno identifikovanih u NGC 6522, označen kao PSR J1803−3002C, može imati malu karakterističnu starost od samo 132 miliona godina. Ako se potvrdi, ovaj pulsar bi imao jednu od najmanjih karakterističnih starosti među poznatim MSP-ovima u globularnim jatima.

„Prisustvo sporog pulsara i očigledno mladog MSP-a, oba retka u GC-ima, sugeriše da bi njihovo formiranje moglo biti povezano sa evolucionom fazom klastera“, zaključuju autori rada.