JVST otkriva neviđen pogled na Uran i njegove prstenove

NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb je to ponovo uradio.

Poboljšana slika sa snažnog teleskopa koji kruži u svemiru prikazuje planetu Uran u zapanjujućim novim detaljima.

Fotografija prikazuje neuhvatljive prstenove ledene plave planete, atmosferske oluje i mnoge od njenih 27 meseci.

NASA je u ponedeljak objavila sliku koja se proširuje na snimku otkrivenom ranije ove godine ledenog nagnutog sveta.

Slike su ogroman korak u odnosu na pokušaj svemirskog teleskopa Habl, koji jedva može da razazna jedan slab prsten oko Urana.

Nova poboljšana slika prikazuje detalje sezonske „kape oblaka“ planete koja se kovitla iznad njenog severnog pola.

Naučnici su rekli da polarna kapa postaje „istaknutija“ kada se Uran naginje prema Suncu u okviru svoje zime koja traje 21 godinu.

Na slici se takođe vide svetle oluje odmah ispod kape.

„Broj ovih oluja, kao i koliko često i gde se pojavljuju u atmosferi Urana, mogu biti posledica kombinacije sezonskih i meteoroloških efekata“, navodi NASA u saopštenju za javnost.

Uran je posebno čudna planeta u našem Sunčevom sistemu jer se u osnovi rotira na svojoj strani pod uglom od 98 stepeni.

To mu daje najekstremnije godišnje doba od bilo koje planete u našem solarnom sistemu, prema NASA-i.

Na primer, uranska godina traje oko 84 zemaljske godine. Zbog Uranovog krivudavog nagiba, sunce sija samo na jednom polu tokom četvrtine cele uranske godine, što dovodi do veoma duge zime koja traje 21 zemaljsku godinu.

Uran se približava kritičnom trenutku u svojoj orbiti oko Sunca. 2028. planeta će dostići svoj sledeći solsticij, a severni pol će biti usmeren direktno na sunce.

NASA je rekla da astronomi nestrpljivo gledaju kako će ova tranzicija transformisati olujne sisteme planete, polarnu kapu i druge karakteristike.

Štaviše, dok Veb nastavlja da zaviruje u kosmos, novi uvidi iz njegovih slika Urana mogli bi pomoći istraživačima da saznaju više o složenim atmosferskim uslovima ove neobične planete.