Druga radio-relikvija otkrivena u galaksijskom jatu Abel 2108

Astronomi iz Indije i Tajvana su koristili nadograđeni Giant Metrevave radio teleskop (uGMRT) za radio posmatranje jata galaksije poznatog kao Abell 2108. Kao rezultat toga, otkrili su drugu radio-relikt, koja je mnogo veća i razlikuje se po morfologiji od ranije identifikovana relikvija u ovom klasteru. Nalaz je objavljen u radu objavljenom 7. decembra na serveru za pre-štampanje arXiv.

Radio-relikvije su difuzni, izduženi radio izvori sinhrotronskog porekla. Javljaju se u obliku spektakularnih pojedinačnih ili dvostrukih simetričnih lukova na periferijama klastera galaksija. Astronomi su posebno zainteresovani za potragu za dvostrukim relikvijama jer takve karakteristike mogu pružiti ključne informacije o spajanju klastera i rezultirajućoj emisiji.

Sa crvenim pomakom od 0,09, Abel 2108 (ili skraćeno A2108) je jato galaksija sa procenjenom masom od oko 301 triliona solarnih masa. Prethodna zapažanja su otkrila da jato poseduje radio relikt u svom jugozapadnom regionu sa dimenzijama od oko 980.000 puta 390.000 svetlosnih godina.

Sada, tim astronoma predvođen Svarnom Čaterdžijem sa Indijskog instituta za tehnologiju u Indoru, Indija, izveštava o otkriću još jednog radio relikvija u Abel 2108, što ga čini jednim od samo nekoliko galaktičkih jata male mase sa duplim radio relikvijama.

„U ovom radu izveštavamo o otkriću nove relikvije na severoistoku galaktičkog jata male mase A2108 i potvrđujemo prisustvo druge relikvije na jugozapadu sa većim značajem koristeći uGMRT pojas-3“, napisali su istraživači.

Pre svega, Čaterdžijev tim je uočio izrazitu karakteristiku difuzne emisije na severoistočnoj periferiji Abela 2108. Izmereno je da je najsvetliji region ove karakteristike udaljen oko 1,4 miliona svetlosnih godina od rendgenskog centra klastera. Lokacija i morfologija emisije ukazuju da se radi o radio reliktu.

Novopronađena radio-relikvija pokazuje neujednačenu strukturu, koja se po morfologiji razlikuje od poznate, a takođe je mnogo veća – prostire se na području od dva puta milion godina. Severoistočni relikt ima integrisanu gustinu fluksa od 24,8 mJi, dakle više od dva puta veći od jugozapadnog.

Zapažanja su otkrila da obe radio relikvije u Abell 2108 imaju znatno nisku radio snagu ekstrapoliranu na 1,4 GHz, u poređenju sa drugim duplim relikvijama. Štaviše, rezultati pokazuju da se odnos površinske svetlosti dve relikvije razlikuje, što sugeriše da možda nemaju isto poreklo.

Astronomi su takođe otkrili prisustvo skoka površinske osvetljenosti i probnog temperaturnog skoka usred severoistočne radio relikvije, što ukazuje na slab supersonični udar. Ovo bi moglo objasniti nisku radio-luminoznost novopronađene relikvije.