Drevni DNK otkriva kako je pileći virus evoluirao da bi postao smrtonosniji

Međunarodni tim naučnika predvođen genetičarima i biolozima bolesti sa Univerziteta u Oksfordu i LMU Minhena koristio je drevnu DNK da bi pratio evoluciju virusa Marekove bolesti (MDV). Ovaj globalni patogen izaziva fatalne infekcije kod nevakcinisanih pilića i košta industriju živine preko milijardu dolara godišnje.

Nalazi, objavljeni u časopisu Science pod naslovom „Drevni ostaci pilića otkrivaju poreklo virulencije u virusu Marekove bolesti“, pokazuju kako virusi evoluiraju da bi postali virulentniji i mogli bi dovesti do razvoja boljih načina lečenja virusnih infekcija.

Tim, koji uključuje arheologe i biologe, oporavio je i rekonstruisao drevne MDV sekvence iz arheoloških pilića u proteklih 1.000 godina. Upoređivanjem virusnih genoma izvedenih od modernih i drevnih ptica, uspeli su da precizno odrede genetske promene odgovorne za povećanu virulentnost modernog virusa.

Na osnovu drevnih genetskih sekvenci, oni su takođe bili u stanju da vaskrsnu drevne biološke procese koristeći ćelijske testove, pokazujući da su drevni sojevi bili znatno blaži od svojih savremenih kolega.

Ovaj proboj ne samo da baca svetlo na evolucionu istoriju MDV-a, već obećava i razvoj efikasnijih terapija protiv ove razorne bolesti živine.

Ova nova studija zasnovana je na DNK izolovanoj iz pilećih kostiju koje su iskopane na 140 arheoloških nalazišta u Evropi i na Bliskom istoku. Ovi drevni genomi su otkrili da je MDV bio široko rasprostranjen kod evropskih pilića najmanje 1.000 godina pre nego što je bolest prvi put opisana 1907. Ovo naglašava važnost očuvanja arheoloških ostataka, posebno s obzirom na njihovu moć da otkriju vredne uvide u evoluciju virulencije.

Kada je prvi put opisana, ova bolest je dovela do blagih simptoma kod starijih pilića. Kako se potrošnja piletine dramatično povećala 1950-ih i 1960-ih, MDV je nastavio da se razvija i postao je sve agresivniji uprkos razvoju nekoliko vakcina.

Prvi autor dr Steven Fiddaman (Odeljenje za biologiju, Univerzitet u Oksfordu) je rekao: „Naši nalazi ne samo da otkrivaju evolucionu istoriju virusa Marekove bolesti, već takođe pružaju osnovu za poboljšanje našeg trenutnog razumevanja virulencije patogena. Kombinovanjem drevnih DNK tehnika sa modernom genomikom, otvorili smo prozor u prošlost koji može voditi buduće strategije u upravljanju virusnim bolestima.“

Profesorka Naomi Sajks (Univerzitet u Ekseteru), vodeći arheolog studije, rekla je: „Ova studija naglašava duboki značaj biološkog materijala sačuvanog u arheološkim i muzejskim zbirkama, jer ne možemo da predvidimo kako bi njihovo istraživanje moglo imati transformativne primene u budućnosti.

Profesor Laurent Frantz (LMU Minhen), ko-stariji autor studije, dodao je: „Naš rad naglašava moć interdisciplinarne saradnje, okupljajući paleogenetičare, virologe, arheologe i biologe da razotkriju složenu evolucionu istoriju patogena sa značajnim ekonomskim i poljoprivredne implikacije“.

Profesor Greger Larson (Univerzitet u Oksfordu), ko-stariji autor, rekao je: „Videli smo kako ublažavanje bolesti često stvara pritisak selekcije koji povećava virulenciju virusa. Biti u stanju da posmatramo ovaj proces kako se odvija sekvenciranjem drevnih genoma virusa pokazuje da je samo koliko je dramatično porasla virulentnost MDV-a u prošlom veku.“

Profesor Adrian Smith (Odeljenje za biologiju, Univerzitet u Oksfordu), ko-stariji autor, rekao je: „Drevni DNK nam je pružio jedinstvenu perspektivu o pojavi MDV-a kao smrtonosnog virusa pilića i može nas naučiti lekcijama koje su primenljive na kontrolu drugih virusnih infekcija od medicinskog i veterinarskog značaja“.

Profesor Venugopal Nair, naučnik emeritus na Institutu Pirbrajt, rekao je: „Nalazi iz ovog rada o poreklu virulencije, posebno povezani sa genetskim sekvencama virusa drevne Marekove bolesti, pružiće velike naučne mogućnosti za istraživanje molekularnih mehanizama povećanja virulencije. ovog virusa koji se poklopio sa intenziviranjem živinarstva iz 1960-ih“.