Delfini mogu da osete električna polja, pokazuje studija

Mali tim bionaučnika sa Instituta za biološke nauke Univerziteta u Rostoku i Laboratorije za bihejvioralnu ekologiju i konzervaciju Nirnberškog zoološkog vrta, oba u Nemačkoj, pronašao je dokaz da dobri delfini mogu da osete električna polja. U svojoj studiji, objavljenoj u Žurnalu eksperimentalne biologije, grupa je testirala sposobnost dva dobra delfina u zatočeništvu da osete malo električno polje.

Mnoga stvorenja u životinjskom carstvu su u stanju da osete električno polje — neke ajkule i kljunaš, na primer — ali je otkriveno da samo jedna vrsta morskih sisara ima sposobnost: gvajanski delfin. U ovom novom naporu, istraživački tim se zapitao da li druge vrste delfina imaju tu sposobnost.

Odlučili su da proučavaju dobre delfine iz dva razloga: par je bio dostupan za testiranje u obližnjem Nirnberškom zoološkom vrtu, a prethodna istraživanja su pokazala da neuronske ćelije u vibrisalnim kriptama koje se nalaze duž njuške delfina jako podsećaju na detektore električnog polja primećene kod ajkula.

Eksperiment koji je istraživački tim postavio sastojao se od pričvršćivanja senzorskog uređaja na unutrašnji zid malog rezervoara za vodu. Senzorski uređaj se sastojao od nosača koji drži crvenu gumenu metu iza metalne šipke. Neposredno iznad šipke, tim je postavio elektrodu sposobnu da emituje male količine električne energije. Izvođenje eksperimenta uključivalo je učenje delfina da oslone njušku na šipku i da sačekaju eksploziju struje. Ako bi se jedan pojavio, učili su ih da plivaju. Ako ne, očekivalo se da će ostati mirni 12 sekundi.

Tokom eksperimenta, istraživači su primetili da su oba delfina bila u stanju da osete ili osete naelektrisanje elektrode. Dodatna ispitivanja su pokazala da su oba bila u stanju da osete jednosmerna polja ispod 125 mikrovolti po centimetru sa tačnošću od 90%. Obojica su takođe bili u stanju da reaguju na električne impulse. Istraživači sugerišu da sposobnost detekcije električne struje verovatno pomaže dobrim delfinima da otkriju i uhvate plen, a takođe bi im mogla pomoći da se kreću koristeći Zemljino električno polje.