Vazduh kao riznica neotkrivenog života: Revolucionarno istraživanje otkriva skriveni svet gljiva i insekata

Naučnici sa Univerziteta Jivaskila su objavili revolucionarno otkriće koje potvrđuje da vazduh nosi ne samo kiseonik i azot, već i bogatstvo DNK biljaka, gljiva, bakterija, insekata i drugih organizama. Studija, vođena od strane naučnog saradnika Akademije Nerea Abrego, koristila je sekvenciranje DNK kako bi identifikovala raznovrsnost gljiva širom sveta, pružajući ključne uvide u klimatske i evolucijske faktore koji utiču na njihovu pojavu i raznolikost.

Otso Ovaskainen, profesor na istom univerzitetu, koji je takođe bio deo istraživanja, ističe da nove tehnike uzorkovanja biodiverziteta, koje uključuju DNK, slike i audio zapise, mogu revolucionisati načine praćenja i prognoze biodiverziteta u budućnosti. Njihova multidisciplinarna istraživačka grupa primenjuje statističko modeliranje, bioinformatiku i veštačku inteligenciju kako bi analizirala ogromne skupove podataka prikupljene sa stotina lokacija širom sveta.

Studija je posebno istakla značaj gljiva koje igraju ključnu ulogu u ekosistemima i imaju veliki uticaj na ljudsko zdravlje, poljoprivredu i biodiverzitet. Projekat koji vodi Abrego u Finskoj, koji uključuje uzorkovanje vazduha i druge inovativne metode istraživanja, ima za cilj da pruži sveobuhvatne informacije o prirodnom diverzitetu šuma, naročito o do sada malo poznatim vrstama gljiva i insekata.

Ova istraživanja su ključna u kontekstu rastućeg gubitka prirode i potrebe za očuvanjem prirodnih ekosistema, pružajući naučnicima i donosiocima odluka važne alate za upravljanje i zaštitu biodiverziteta.