Otkriven najstariji sir na svetu: Pronađen uz mumificirana tela stara 3.600 godina u Kini

Naučnici su otkrili najstariji poznati uzorak sira na svetu, star gotovo 3.600 godina, prilepljen uz mumificirana tela pronađena na groblju Sjaohe u kineskom Tarimskom basenu. Ovi ostaci iz bronzanog doba prvi put su pronađeni 1990-ih, ali je tek sada, uz pomoć modernih tehnika analize, potvrđeno da je misteriozna bela supstanca zapravo kefir sir, fermentisan uz pomoć probiotičkih zrna kefira.

Istraživači sa Kineske akademije nauka otkrili su prisustvo DNK krava i koza u uzorcima sira, kao i bakterije Lactobacillus kefiranofaciens, koja je ključna za fermentaciju ovog sira. Kefir bakterije korišćene su ne samo za proizvodnju hrane, već i za olakšavanje probave mlečnih proizvoda kod ljudi, posebno u vremenu kada je netolerancija na laktozu bila mnogo češća.

„Ovo je izuzetno retka prilika da se detaljno prouči kako su drevni ljudi proizvodili i konzumirali sir“, izjavila je Ćiaomei Fu, paleontolog iz Kineske akademije nauka. „S obzirom na to koliko je teško sačuvati prehrambene artikle kroz milenijume, ovo otkriće je od neprocenjive vrednosti.“

Ova studija pruža fascinantan uvid u drevne prehrambene navike i evoluciju bakterija koje se koriste u fermentaciji, pokazujući kako su kefir bakterije, koje su verovatno stigle sa Tibeta, igrale ključnu ulogu u očuvanju i proizvodnji sira u bronzanom dobu.

Iako razlog za prisustvo sira u grobovima ostaje nejasan, veruje se da su male grudvice kefira možda služile kao starter kultura za proizvodnju sira u zagrobnom životu. Istraživanje je objavljeno u časopisu Cell, a tim naučnika veruje da je ovo samo početak u proučavanju drevnih prehrambenih artefakata.