Otkrivena ključna temperatura za život na zemlji: Efekat od 20°C širi nove horizonte u razumevanju ekosistema

Da li ste se ikada pitali da li postoji optimalna temperatura za život na Zemlji? Istraživači su sada otkrili da se mnoge vrste životinja, biljaka i mikroba preklapaju na temperaturi od 20°C, a ovo otkriće postavlja pitanje – da li je to samo slučajnost?

Istraživanje koje je obuhvatilo pregled objavljenih radova otkrilo je da je temperatura od 20°C ključna tačka za mnoge aspekte biodiverziteta. Biološki procesi kod različitih vrsta pokazuju simetričnu krivu u obliku zvona, dostižući maksimum pri 20°C, nakon čega naglo opadaju.

Grupa istraživača sa Novog Zelanda primetila je da broj morskih vrsta nije dostigao vrhunac na ekvatoru, već se smanjivao, ukazujući na važnost temperature u morskim ekosistemima. Analize pokazuju da je ova pojava sve izraženija zbog globalnog zagrevanja okeana.

Saradnja sa istraživačima iz različitih delova sveta otkrila je da je temperatura od 20°C ključna ne samo za morske vrste već i za različite aspekte biodiverziteta na kopnu i u vodi. Studije su pokazale da temperature iznad 20°C dovode do smanjenja ključnih mera biodiverziteta.

Otkriće „Kokrijevog modela“ sugerira da postoji teorijsko objašnjenje za ovaj „efekat od 20°C“. Model predviđa da je temperatura od 20°C optimalna za biološke procese, što dovodi do stabilnijeg ekosistema i bogatstva vrsta.

Iako mnoge vrste mogu prilagoditi svoje opsege temperature, efekat od 20°C sugeriše da će lokalno bogatstvo vrsta porasti do temperature od 20°C, a zatim opadati iznad te vrednosti. Ovo otkriće može imati implikacije na prilagođavanje vrsta na klimatske promene, posebno za kopnene vrste koje teže promeni geografske distribucije.

Ovo istraživanje pruža novo razumevanje o tome kako temperatura kontroliše ekosistemski procesi, obilje vrsta i evoluciju života na Zemlji, otvarajući nova pitanja u oblasti biodiverziteta.