Ciklus posta i hranjenja je ključan za zdravo starenje

Istraživanje sprovedeno na kratkotrajnim kilifišima od strane Instituta Maks Plank za biologiju starenja u Kelnu otkriva zanimljive aspekte povezane sa starenjem i postom. Kilifiši su ribe koje brzo stare, postajući stare za samo nekoliko meseci, što čini ovu vrstu idealnom za proučavanje procesa starenja.

Uočeno je da starije ribe odstupaju od mladalačkog ciklusa posta i ponovnog hranjenja, prelazeći u stanje večnog posta čak i kada su izložene hrani. Ovo ukazuje na to da konvencionalne intervencije posta ne pružaju iste koristi kod starijih životinja.

Međutim, istraživači su otkrili da se prednosti posta i ponovnog hranjenja kod starih kilifiša mogu obnoviti genetskim aktiviranjem specifične podjedinice AMP kinaze, značajnog senzora ćelijske energije. Ove genetski modifikovane ribe pokazale su poboljšano zdravlje i dugovečnost, ukazujući na to da post i ponovno hranjenje deluju preko AMP kinaze kako bi pružile zdravstvene beneficije.

Nadalje, istraživanje je identifikovalo specifičan protein po imenu AMP kinaza, koji je senzor ćelijske energije, a čije smanjenje aktivnosti s godinama doprinosi stvaranju stanja trajnog posta kod starijih riba. Genetskom modifikacijom povećana aktivnost ove podjedinice rezultirala je poboljšanim zdravljem i produženim životom starih riba.

Zanimljivo je da istraživači takođe navode vezu između ove podjedinice i ljudskog starenja, primećujući niže nivoe određene podjedinice kod starijih pacijenata. To otvara perspektivu za buduća istraživanja koja će istraživati potencijalnu ulogu AMP kinaze i povezane genetske aktivnosti u procesu starenja kod ljudi.