CERN-ov ATLAS eksperiment objavio 65 TB podataka za istraživanje dostupnih javnosti

Eksperiment ATLAS u CERN-u je dve godine učinio dostupnim naučne podatke javnosti u svrhe istraživanja. Podaci uključuju snimke sudara protona i protona sa Velikog hadronskog sudarača (LHC) pri energiji sudara od 13 TeV.

Ovo je prvi put da je ATLAS objavio podatke u ovoj skali i predstavlja značajnu prekretnicu u pogledu javnog pristupa i korišćenja LHC podataka.

„Otvoreni pristup je osnovna vrednost CERN-a i ATLAS saradnje“, kaže Andreas Hoecker, portparol ATLAS-a. „Od svog početka, ATLAS je nastojao da svoje rezultate učini potpuno dostupnim i ponovo upotrebljivim putem arhiva otvorenog pristupa kao što su arKsiv i HepData. ATLAS je rutinski objavljivao otvorene podatke u obrazovne svrhe. Sada idemo korak dalje—pozivamo sve da istražite podatke koji su doveli do naših otkrića.“

Objavljen pod Creative Commons CC0 izuzećem, ATLAS je objavio sve podatke prikupljene eksperimentom tokom proton-protonskog rada LHC-a 2015. i 2016. godine. Ovo je otprilike 65 TB podataka, što predstavlja više od 7 milijardi LHC sudara.

Pored toga, ATLAS je objavio 2 milijarde događaja simuliranih „Monte Karlo“ podataka, koji su neophodni za sprovođenje fizičke analize.

Spoljni istraživači se posebno podstiču da istraže otvorene podatke ATLAS-a. „Uporedo sa podacima, obezbedili smo sveobuhvatnu dokumentaciju o nekoliko naših analiza, vodeći korisnike kroz naš proces korak po korak“, kaže Zach Marshall, ATLAS Computing ko-koordinator.

„Ovi vodiči pružaju iskustvo iz prve ruke u radu na stvarnom rezultatu ATLAS-a, omogućavajući svima da testiraju naše alate i sami procene sistematske nesigurnosti povezane sa rezultatom.“

ATLAS tradicionalno sarađuje sa naučnicima koji nisu iz ATLAS-a kroz kratkoročna udruženja, dajući im potpun pristup ATLAS podacima, internim alatima i informacijama. Kroz otvorene podatke, istraživači ATLAS-a se nadaju da će dalje negovati ovaj dijalog i saradnju.

„Posebno,“ dodaje Zach, „želeli bismo da podstaknemo fenomenologe i kompjuterske naučnike da istraže naše skupove podataka, umesto da se oslanjaju na makete.“

Današnje izdanje se nadovezuje na prethodna izdanja otvorenih podataka za obrazovnu upotrebu (2016. i 2020. godine). „Sva naša izdanja otvorenih podataka sada su dostupna preko ATLAS veb stranice otvorenih podataka“, kaže Dilia Portillo, ATLAS Outreach i obrazovni koordinator.

„Veb lokacija uključuje dokumentaciju na više nivoa, video tutorijale i onlajn alate namenjene celom spektru korisnika, od srednjoškolaca do starijih istraživača fizike čestica. Osim toga, pušten je softver koji se koristi za kreiranje otvorenih podataka za korišćenje u obrazovanju. .

„Ovo obezbeđuje neprimetan prelazak sa otvorenih podataka istraživanja na sve tutorijale za informisanje i obrazovanje, uključujući i novo ažuriranu dokumentaciju o otkriću Higsovog bozona. Uz malo vremena i posvećenosti, možete da pređete od relativnog početnika do sprovođenja sopstvenog analiza“.

Veb lokacija otvorenih podataka ATLAS takođe služi kao centar za zajednicu, koja uključuje nastavnike, studente, entuzijaste i, sada, naučnike. Svako ko se bavi otvorenim podacima takođe može direktno da stupi u kontakt sa ATLAS fizičarima, koji su dostupni da odgovore na povratne informacije korisnika i prime sugestije.

Ovo izdanje označava početak još mnogo toga, a sledi ATLAS-ovo prvo izdanje podataka o koliziji olovo-olovo-jezgra. ATLAS Collaboration, zajedno sa drugim glavnim LHC eksperimentalnim saradnjama, obavezala se da će sve svoje podatke učiniti javno dostupnim nakon određenog vremena. Otvorenost je duboko usađena u kulturu fizike visokih energija, omogućavajući veću dostupnost, reproduktivnost i bolju nauku.