Čak i uspavani vulkani mogu duboko u sebi sakriti eksplozivno iznenađenje

Nedavna studija o vulkanu Ciomadul u Rumuniji naglašava koliko brzo – i koliko snažno – mogu eruptirati dugo neaktivni vulkani.

Jedan od najmlađih vulkana u istočnoj i centralnoj Evropi, Ciomadul nije eruptirao oko 30.000 godina. Kroz sofisticiranu geološku analizu, tim evropskih naučnika bacio je više svetla na ciklus vulkanske aktivnosti kroz koji je Ciomadul prošao tokom milenijuma.

Tim je posebno želeo da pogleda promenu tipa erupcije tokom dužeg vremenskog perioda, od nežnijeg efuziva (stabilan tok lave nizbrdo) do opasnijeg eksploziva (iznenadno oslobađanje gasova i lave pod intenzivnim pritiskom).

„Bilo je nekoliko dugih perioda mirovanja u skoro milionskom životu vulkana, ali čak i nakon desetina hiljada, ponekad čak i više od 100.000 godina mirovanja, vulkanske erupcije su ponovo počele“, kaže geohemičar Sabolč Harangi sa Univerziteta Etvoš Lorand. u Mađarskoj.

Tim je pažljivo proučavao kristale i minerale unutar vulkanskih stena oko Čiomadula: hemijski sastav i sadržaj vode u ovim stenama daju stručnjacima naznake o uslovima erupcije koji ih formiraju i kada su nastali.

Pošto je prethodno utvrdio da je postojao raniji period efuzivnih erupcija, ovde se tim koncentrisao na najnoviji, eksplozivni period erupcije – od pre otprilike 56.000 godina do pre otprilike 30.000 godina.

Analiza je otkrila dve zone magme, gornju zonu (8 do 12 kilometara ili 5 do 7 milja) duboku i donju zonu (16 do 40 kilometara) duboku. Čini se da način na koji magma ulazi na površinu zavisi od porekla ove magme za ponovno punjenje.

Ako se uglavnom sastoji od otopljene litosfere, onda hemikalije omogućavaju sporo oslobađanje, ali ako okeanska ploča uđe u mešavinu, hemija postaje eksplozivnija.

Prema istraživačima, kristalnost i povećan sadržaj vode u magmi koja izlazi iz zone punjenja će igrati značajnu ulogu u prelasku sa efuzijskih na eksplozivne erupcije nakon pauze od nekih 10.000 godina.

„[Najnovije erupcije] nastale su opasnijim, eksplozivnijim erupcijama u poređenju sa prethodnom aktivnom epizodom“, kaže geohemičar Barbara Čerep sa Univerziteta Etveš Loran.

„Dakle, važno je znati šta je bio razlog za ovu promenu stila erupcije.“

Dobro je poznato da eksplozivne erupcije mogu da eksplodiraju iz vulkana koji su bili tihi dugo, dugo vremena – tako da je ključno razumeti više o tom procesu. Iako Ciomadul ne izgleda kao da će uskoro eruptirati, to je i dalje korisna studija slučaja.

Jedan od načina na koji istraživanje može biti korisno je pomaganje u uočavanju znakova neposredne erupcije. Kada je u pitanju oko 1.350 potencijalno aktivnih vulkana na Zemlji, naš najbolji način da ostanemo bezbedni je dobijanje ranih upozorenja.

„Erupcija vulkana – bez obzira na njihovu veličinu – predstavlja značajan, ali često potcenjen rizik za savremeno društvo“, pišu istraživači u svom objavljenom radu.

Istraživanje je objavljeno u Prilozima mineralogiji i petrologiji .