Bez zvezda i zauvek sami: Otkriveno više ‘odmetnutih’ planeta

Svemirski teleskop Euclid nedavno je otkrio sedam novih planeta lutalica koje plove kroz beskrajni kosmos nevezane za bilo koju zvezdu. Ovi mračni i usamljeni svetovi nemaju dana ni godina, budući da ne zavise od svetlosti ili gravitacije nekog centralnog sunca, poput Zemlje i Sunca. Iako se nalaze u večnoj noći, postoji mogućnost da bi neki od ovih planeta mogli pružiti uslove za život, što otvara mogućnost da ih ima na bilionima u Mlečnom putu.

Evropska svemirska agencija nedavno je objavila prve rezultate istraživanja teleskopa Euclid od njegovog lansiranja u julu. Otkriveno je sedam novih planeta lutalica, gasnih divova koji su znatno veći od Jupitera. Ovi svetovi primećeni su u Orionovoj magli, udaljenoj oko 1.500 svetlosnih godina od Zemlje. Pored toga, Euclid je potvrdio postojanje desetina drugih prethodno otkrivenih planeta lutalica.

Studija je sugerisala da bi moglo postojati oko 20 planeta lutalica za svaku zvezdu u galaksiji, što bi ukupno moglo rezultirati trilionskim brojem ovih svetova samo u Mlečnom putu. Sa stotinama milijardi galaksija u univerzumu, broj potencijalnih planeta lutalica postaje gotovo nemoguće zamisliti.

Najnoviji podaci govore o otkriću čak četiri binarne planete lutalice, što znači da dve planete kruže jedna oko druge u istom sistemu. Ovo otkriće postavlja pitanje o mogućnosti da neke od ovih planeta budu potencijalni domovi za vanzemaljski život, budući da su izolovane od toplote zvezda i imaju smrznute površine.

Naučnici ističu da bi ovi svetovi mogli biti stanište samo za mikroorganizme i bakterije, s obzirom na ekstremne uslove i nedostatak direktnog sunčevog zračenja. Ipak, ova otkrića pružaju nove uvide u formiranje planeta lutalica, sugerišući da neke od njih mogu nastati kao posledica prirodnih procesa formiranja zvezda u kosmosu.

Najnovija istraživanja ukazuju na blisku vezu između stvaranja zvezda i planeta, otvarajući nova pitanja o evoluciji kosmosa. Naučnici se nadaju da će buduća istraživanja, poput lansiranja NASA-inog svemirskog teleskopa Rimski 2027. godine, pružiti još više informacija o ovim enigmatičnim svetovima i njihovoj ulozi u širem kosmičkom kontekstu.