Astronomi pronašli 1.179 ranije nepoznatih zvezdanih jata u našem uglu Mlečnog puta

Neke od najuzbudljivijih stvari koje se dešavaju tokom života teleskopa su objavljivanje podataka. Gaia, koja radi od 2013. godine, nedavno je objavila svoj treći veliki skup podataka, a astronomi koji nisu bili blisko uključeni u rad i planiranje projekta imali su vremena da se povuku.

Na primer, novi istraživački tim, uglavnom sa Univerziteta Guangdžou, katalogizuje više od 1.100 novih zvezdanih jata, značajno povećavajući ukupan broj ovih kritičnih komponenti u strukturi Mlečnog puta. Ceo rad je dostupan na arKsiv serveru za preprint.

Dugo je postojala nepovezanost između procenjenog broja zvezdanih jata (ili otvorenih jata) u Mlečnom putu i ​​njihovog posmatranog ukupnog broja. Pre oko 15 godina, istraživači su mislili da će u Mlečnom putu postojati čak 100.000 otvorenih klastera na osnovu posmatranih struktura u formiranju galaksije.

Međutim, nedostajali su stvarni opservacijski dokazi za toliko klastera. Gaia, koja se fokusira na katalogizaciju astronomskih 1,7 milijardi zvezda u našoj galaksiji, već je bila izvor velikog procenta od oko 7.000 već pronađenih. Pre prvog izdanja Gaie, bilo je poznato samo 1.200 otvorenih klastera. U drugom izdanju podataka pronađeno je dodatnih 4.000, dok je prethodni rad sa trećim izdanjem podataka pronašao dodatnih 1.600.

Većina tih prethodnih nalaza je, međutim, imala slabost – prvenstveno su posmatrali centralnu galaktičku ravan, sa „galaktičkom širinom“, kako je novina naziva, manjom od 20 stepeni. Samo otvorena jata na glavnoj galaktičkoj ravni bi bila vidljiva u tom skupu podataka.

Stoga su istraživači iz Guangdžoua zauzeli drugačiji pristup – analizirali su Gaia podatke koji su bili znatno iznad 20 stepeni ranije proučavanih. Pored toga, posmatrali su koliko su mogli da idu u Gaia podacima – oko 5 kiloparseka ili nešto više od 16.000 svetlosnih godina.

Zatim su morali da pronađu način da sortiraju sve te podatke. Za to su se okrenuli nizu algoritama sličnih pojednostavljenim modelima učenja AI. To uključuje nenadgledani algoritam za grupisanje — u osnovi način da se slični skupovi podataka grupišu. Takođe su koristili binarni sistem klasifikacije Random Forest, koji pokušava da konstruiše validan način za kategorizaciju prethodno nestrukturiranih podataka korišćenjem inputa za obuku (u ovom slučaju, izlaz algoritma za grupisanje).

Pošto je broj potencijalnih nalaza još uvek bio polu-upravljiv (barem za vredne diplomirane studente), tim je takođe vizuelno potvrdio svaki od 1.179 klastera koje je pronašao u podacima. Nakon što je potvrđeno, tim je radio na klasifikaciji nekih od njihovih važnijih karakteristika, kao što su metalnost i starost njihovih zvezda.

Rezultati njihovog rada približavaju astronome potvrđivanju teorije o ukupnom broju otvorenih klastera u galaksiji. I dok bi 16.000 svetlosnih godina moglo izgledati daleko (s obzirom na to da bi svetlosti bilo potrebno više nego dvostruko više vremena od čitave istorije da se njime pređe), to je relativan pad u kantici u poređenju sa ukupnom veličinom Mlečnog puta. Sigurno je ostalo mnogo drugih otvorenih klastera za pronalaženje, a nadamo se da će biti još dosta izdanja podataka i od Gaia-e i od njenih naslednika koji će pomoći u njihovom pronalaženju.Istražite dalje