Astronomi su možda otkrili kako galaksije menjaju svoj oblik

Istraživači su možda odgovorili na decenijama staro pitanje o evoluciji galaksije, koristeći moć veštačke inteligencije (AI) da ubrzaju svoja istraživanja.

Od kada je 1926. izumljena Hablova sekvenca, koja klasifikuje morfologije galaksija, astronomi su usavršavali naše razumevanje evolucije i morfologije galaksija kako naša tehnologija napreduje.

Do 1970-ih, istraživači su potvrdili da usamljene galaksije imaju tendenciju da budu spiralnog oblika, a one koje se nalaze u jatima galaksija su verovatno bile glatke i bez osobina, poznate kao eliptične i lentikularne (u obliku sočiva).

Objavljeno danas u časopisu Monthli Notices of the Roial Astronomical Societi, novo istraživanje koje su predvodili astronomi iz Međunarodnog centra za istraživanje radio-astronomije (ICRAR) možda je otkrilo razlog za ove razlike u oblicima.

Vodeći autor dr Joel Pfeffer sa čvora ICRAR Univerziteta Zapadne Australije rekao je da istraživanje objašnjava ‘odnos morfologije i gustine’—gdje grupisane galaksije izgledaju glatkije i bezličnije od svojih solo kolega.

„Otkrili smo da se dešava nekoliko različitih stvari kada se skupi mnogo galaksija“, rekao je dr Pfefer.

„Spiralni krakovi na galaksijama su tako krhki, i kako idete ka većim gustinama u jatama galaksija, spiralne galaksije počinju da gube gas. Ovaj gubitak gasa dovodi do toga da ‘ispuštaju’ svoje spiralne krakove, pretvarajući se u oblik sočiva. Drugi uzrok je spajanje galaksija, koje može videti kako se dve ili više spiralnih galaksija sudaraju zajedno da formiraju jednu veliku eliptičnu galaksiju nakon toga.“

Studija je koristila moćne EAGLE simulacije za detaljnu analizu grupe galaksija, koristeći AI algoritam za klasifikaciju galaksija prema njihovom obliku.

Algoritam zasnovan na neuronskoj mreži obučavao je ICRAR dr. kandidata Mičela Kavana i može da klasifikuje skoro 20.000 galaksija u minuti, sažimajući ono što bi obično trebalo nedeljama u jedan sat.

Simulacije se blisko poklapaju sa onim što je primećeno u univerzumu, dajući istraživačima samopouzdanje da koriste rezultate simulacije za tumačenje posmatranja jata galaksija

Studija je takođe identifikovala nekoliko lentikularnih galaksija izvan regiona visoke gustine gde se očekuju, a modeliranje sugeriše da su nastale spajanjem dve galaksije.

Dr Pfefer je rekao da rad objedinjuje različite delove istraživanja galaktičke evolucije, kako bi se po prvi put razumeo odnos morfologija-gustina.

„Bilo je mnogo predloga tokom vremena“, rekao je on. „Ali ovo je prvi rad koji je zaista spojio sve delove slagalice.“