Astronomi istražuju svojstva neobične kataklizmičke varijable

Astronomi iz Turske i Rusije izvršili su optička posmatranja magnetne kataklizmičke varijable poznate kao SRGA J213151.5+491400. Rezultati kampanje posmatranja, predstavljeni 11. januara na serveru za pre-štampanje arXiv, daju važne uvide u svojstva ovog neobičnog sistema.

Kataklizmičke varijable (CV) su binarni zvezdani sistemi koji se sastoje od primarnog belog patuljka koji akreira materiju iz normalnog zvezdanog pratioca. Oni neregularno povećavaju osvetljenost za veliki faktor, a zatim se vraćaju u stanje mirovanja. Ovi binarni sistemi su pronađeni u mnogim sredinama, kao što je centar galaksije Mlečni put, solarno susedstvo i unutar otvorenih i globularnih jata.

Polari su potklasa kataklizmičkih varijabli koje se razlikuju od ostalih CV-a po prisustvu veoma jakog magnetnog polja u njihovim belim patuljcima. Jedan od njih je SRGA J213151.5+491400, koji je prvi put identifikovan 2020. kao izvor rendgenskih zraka, kada je doživeo izraženu bljesak.

Tim astronoma predvođen Solenom Balmanom sa Istanbulskog univerziteta, Turska, počeo je da posmatra SRGA J213151.5+491400 u optičkim talasnim dužinama, ubrzo nakon što je počela njegova aktivnost plamena. U tu svrhu su koristili Nacionalnu opservatoriju TUBITAK u Turskoj i Specijalnu astrofizičku opservatoriju (SAO) u Rusiji.

„Da bismo identifikovali i proučili izvor koristili smo zapažanja sa optičkim teleskopima na TUG-u (Nacionalna opservatorija TUBITAK, Turska)—uglavnom teleskop RTT150 od 1,5 m i na SAO RAS (Specijalna astrofizička opservatorija, Ruska akademija nauka)—uglavnom teleskop od 6 m (BTA)“, napisali su istraživači.

Opservacije koje je sproveo Balmanov tim pokazuju da je SRGA J213151.5+491400 promenio u nisko stanje na početku 2021. iz visokog stanja u 2020. sa smanjenjem osvetljenosti od 3,0 mag. Utvrđeno je da je profil spinskog impulsa izvora sa jednim vrhom (uglavnom sinusoidalan) u visokom stanju, dok je tokom niskog stanja primećen profil sa dvostrukim vrhom, što ukazuje na dvopolni akretor.

Astronomi su podvukli da se promena geometrije akrecije i prebacivanje polova sa jednog na dvopolno prirast unutar ili između država detektuje u nekoliko polarnih magnetnih kataklizmičkih varijabli.

Na osnovu prikupljenih podataka, izmeren je period okretanja belog patuljka u SRGA J213151.5+491400 na približno 85,98 minuta. Ovo je jedan od najkraćih perioda spina dobijenih za sisteme polarnog tipa.

Spektroskopija niske rezolucije koju su izvršili istraživači otkrila je istaknute Balmerove linije i liniju helijuma. Primećeno je da je Doplerova tomografija korišćenjem ovih spektralnih linija potvrdila polarnu prirodu ovog sistema.

Autori rada su dodali da su dodatna zapažanja SRGA J213151.5+491400 u rendgenskim zracima, koristeći Neutron Star Interior Composition ExploreR (NICER) identifikovala meku rendgensku komponentu u niskom stanju. Dakle, ovo je prva detekcija meke komponente u niskom stanju polara.